• تطاهرات بالینی و علل سنگ های کلیه و مجاری ادراری کودکان زیر 14 سال مراجعه کننده به بیمارستان کودکان فاطمی سهامیه قم 87-86

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1390/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1390/01/01
    • تعداد بازدید: 635
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    مقدمه: شیوع سنگ های کلیه و مجاری ادراری در کودکان رو به فزونی است و ممکن است علائم و نشانه های مشخصی غیر از هماتوچوری نداشته باشد. این مطالعه با هدف بررسی تظاهرات بالینی و علل سنگ های کلیه و مجاری ادراری در کودکان زیر 14 سال انجام شد.

    روش کار: این مطالعه به روش توصیفی و گزارش سری روی 100 بیمار مراجعه کننده به بیمارستان کودکان فاطمی سهامیه قم در سال 87-86 انجام شد. سن، جنس و سابقه خانوادگی بیماران، تظاهرات بالینی (تب و لرز، سوزش و بی قراری در حین ادرار کردن، تغییر رنگ ادرار و درد) و تست های آزمایشگاهی (سدیم، پتاسیم، کلسیم، فسفر، اوره، کراتینین، آلبومین و آلکالین فسفاتاز سرم، اندازه گیری گازهای شریانی، سدیمان ادرار، کشت ادرار، سدیم، پتاسیم، کلسیم، فسفر، کراتینین، اگزالات و سیترات در ادرار 24 ساعته و سیستین در نمونه تصادفی ادرار) بررسی شد. برای کنترل کفایت جمع آوری ادارار از فرمول اصلاح کراتینین استفاده شد.

    نتایج: هایپوسیتراتوری در 56.8 درصد، هایپرکلسیوری در 29.4 درصد، هایپر یوریکوزوری در 26.3 درصد، هایپراگزالوری در 14.7 درصد، فسفاتوری 8.4 درصد و سیستینوری در 6.3 درصد یافت شد. 54 درصد بیماران نیز دچار عفونت ادراری بودند. درد در 27.7 درصد، تب در 33.3 درصد، بی قراری و سوزش در حین ادرار کردن در 62.2 درصد و هماچوری در 77.7 درصد وجود داشت. سابقه خانوادگی سنگ های ادراری در 23 درصد مبتلایان گزارش شد.

    نتیجه گیری: شابع ترین علائم بالینی سنگ های کلیه و مجاری ادراری به ترتیب عبارتند از هماچوری، بی قراری و سوزش حین ادرار کردن، تب و درد. شایع ترین علت تشکیل سنگ به ترتیب هایپوسیتراتوری، هایپرکلسیوری، هایپریوریکوزوری، هایپراگزالوری، فسفاتوری و سیستینوری می باشد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها