• اثر التیام بخشی عصاره آبی الکلی گیاه یونجه بر روی سوراخ های ایجاد شده در غضروف گوش خرگوش

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1390/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1390/01/01
    • تعداد بازدید: 718
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    مقدمه: اختلالات غضروفی و حرکتی از شایع ترین مشکلات جامعه انسانی می باشد. حضور ویتامین های مختلف از قبیل c, a سرعت ترمیم را افزایش می دهد. در این تحقیق از گیاه یونجه با نام علمی مدیکاگوساتیوا که سرشار از ویتامین های a, c, e, k می باشد، استفاده گردید و روند ترمیم غضروف لاله گوش خرگوش مورد ارزیابی قرار گرفت.

    روش کار: در طی یک مطالعه تجربی- آزمایشگاهی برای انجام آزمایش ها 6 خرگوش نر نژاد نیوزلندی به وزن تقریبی 2.5 تا 3 کیلوگرم انتخاب شدند. پس از حذف موهای گوش خرگوش با کرم موبر و بی حسی آن توسط اسپری لیدوکایین 10 درصد، 4 سوراخ به قطر 4 میلی متر در موقعیت مدیال هر یک از گوش ها ایجاد گردید (جمعاً 48 موضع). سوراخ های گوش های تست هر روز توسط عصاره یونجه و سوراخ های گوش های کنترل توسط سرم فیزیولوژی تیمار شدند. مساحت سوراخ ها و فاصله دو لبه غضروف در روزهای مختلف اندازه گیری شدند. هم چنین نمونه برداری بافتی برای مشاهدات میکروسکوپی با رنگ توکسیلین- ائوزین (روزهای 50-0) انجام شد.

    نتایج: ترمیم و بازسازی و سرعت بسته شدن در سوراخ های تیمار نیست به سوراخ های کنترل سریع تر بود (p<0.004). هم چنین، ضخامت غضروف و تعداد کندروسیت و نیز تراکم فیبروبلاست ها در بافت همبند تازه تشکیل شده در نمونه های تست نسبت به کنترل زیادتر بود.

    نتیجه گیری: احتمالاً عصاره یونجه به علت مقادیر بالای ویتامین های c, a باعث تسریع روند ترمیم و بازسازی در غضروف گوش خرگوش گردیده است و لذا امکان استفاده های فارماکولوژیک را مطرح می نماید.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها