• جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1390/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1390/01/01
    • تعداد بازدید: 555
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    مقدمه: سرطان پوست یکی از مهم ترین و شایع ترین سرطان های رایج در جهان است. این بیماری رتبه اول در بین مردان و رتبه دوم در بین زنان را به خود اختصاص داده است. این مطالعه با هدف تعیین تغییرات کروموزومی ایجاد شده در بروز سرطان پوست القایی در موش های صحرایی صورت گرفت.

    روش کار: در این پژوهش بنیادی، 20 موش صحرایی نژاد اسپراگودالی به طور تصادفی به دو گروه مساوی آزمایش و کنترل تقسیم شدند. در گروه آزمایش با استفاده از تزریق زیر جلدی 2.5 میلی گرم ماده کاسینوژنیک  دی متیل بنزآلفاآنتراسن ایجاد سرطان پوست شد. تومورهای ایجاد شده در گروه های مورد آزمایش به محیط کشت منتقل و کروموزو مهای متافازی تهیه گردید. سپس رنگ آمیزی باندینگ انجام گرفت و ژن های مستقر در آنها شناسائی گردید. هم چنین از روش مقایسه ژنومیک جهت تعمیم نقش احتمالی آنها به انسان استفاده شد. روش های هسیتوپاتولوژی و ایمنوهیستوشیمی برای شناسائی و تعیین مراحل توموری به کار گرفته شد.

    نتایج: بیشترین و مشترک ترین تغییرات کروموزومی در بین مجموعه های کروموزومی مطالعه شده به ثبت رسید چنانچه افزایش عددی در کروموزوم های شماره 1، 15، 17 و کاهش عددی در کروموزوم های شماره 1، 7، 10 و 15 مشاهده شد. علاوه بر این، تغییرات ساختاری از جمله حذف در کروموزوم های شماره 1، 8، 4، 9، 10، 15 و 17 و اضافه شدگی در کروموزوم 15 مشاهده گردید.

    نتیجه گیری: پیش بینی می گردد ژن های cdkn1c,brms1,dkk3,ptch1,prkcdbp, cst6

    klf4, casp2, hras, eef1a1, cdkn2b, dmp1, cd81 در بروز سرطان پوست دخالت دارند.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها