• اثر راپامایسین بر رگ زایی در پرده کوریوآلانتوئیک جوجه

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1390/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1390/01/01
    • تعداد بازدید: 763
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    مقدمه: آنژیوژنز فرایندی پیچیده است که در وضعیت های فیزیولوژیک و پاتولوژیک نظیر پیشرفت و متاستاز تومور مشاهده می شود لذا هدف درمانی بسیاری از داروهای ضد تومور می باشد. راپامایسین از داروهای مهار کننده سیستم ایمنی است که د ر سال های اخیر در کنترل رشد تومورهای سرطانی کاربرد بالینی یافته است. در این پژوهش اثر راپامایسین بر آنژیوژنز در پرده کوریو آلانتوئیک جوجه بررسی شد. روش کار: در طی یک مطالعه تجربی تعداد 42 عدد تخم مرغ نطفه دار نژاد راس به طور تصادفی در 3 گروه شاهد، شاهد آزمایشگاهی و تیمار تقسیم شدند. در روز دوم انکوباسیون روی تخم مرغ ها پنجره ایجاد گردید. روز هشتم پرده کوریوآلانتوئیک در گروه شاهد آزمایشگاهی با دایمیتل سولفوکساید و در گروه تیماربا محلول راپامایسین آغشته گردید. روز دوازدهم از تمام نمونه ها به کمک فوت و استرئومیکروسکوپ تحقیقاتی عکس تهیه شد و تعداد و طول انشعابات عروقی روی پرده کوریوآلانتوئیک اندازه گیری گردید. داده های کمی حاصل به کمک آزمون t تحلیل شد (p<0.05).

    نتایج: میانگین تعداد (42±7.26) و طول (57.25±5.05 سانتی متر) انشعابات عروقی در نمونه های شاهد با تعداد (42.93±8.37) و طول (55.66±10.44 سانتی متر) انشعابات عروقی در شاهد آزمایشگاهی هیچ گونه اختلاف معنی داری نشان نداد. مقایسه میانگین تعداد  (29.36±5.28) و طول (44.55±10.22 سانتی متر) انشعابات در تیمار با شاهد، کاهش معنی دار نشان داد (p<0.05).

    نتیجه گیری: راپامایسین دارای اثر مهاری بر آنژیوژنز پرده کوریوآلانتوئیک جوجه می باشد و تعداد و طول انشعابات عروقی را در اطراف محل تیمار کاهش می دهد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین ژورنال ها