• شیوع علائم افسردگی، وضعیت سلامت عمومی و عوامل خطر آن در دانشجویان خوابگاهی دانشگاه های شهر اراک 1387

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1390/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1390/01/01
    • تعداد بازدید: 886
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    مقدمه: دانشگاه مکان بر استرسی است که می تواند سبب ایجاد نشانه های افسردگی شده و مجموعه حساسی جهت مطالعه سلامت روانی دانشجویان است. دانشجویان اغلب به دلیل دوری از خانواده، زندگی با سایر دانشجویان، فشارهای محیط های آموزشی و آینده نامشخص در خطر ابتلا به افسردگی هستند. مطالعه حاضر با هدف تعیین شیوع افسردگی عوامل مرتبط با آن در دانشجویان شهر اراک انجام شد.

    روش کار: مطالعه ای مقطعی تحلیلی بر روی 304 نفر از دانشجویان دانشگاه های علوم پایه و علوم پزشکی اراک در سه ماهه اول سال تحصیلی 1387 انجام شد. پرسش نامه 28 سوال سلامت عمومی جهت جمع آوری اطلاعات به کار گرفته شد و از آزمون های تی، کای دو و رگرسیون جهت تجزیه و تحلیل داده ها استفاده گردید.

    نتایج: میانگین نمره سلامت عمومی دانشجویان برابر با 26.18±11.2 بود و 52.3 درصد دانشجویان نمره بالاتر از آستانه پرسش نامه مذکور را داشتند که نشان دهنده ابتلا به علائم افسردگی است. جنس مونث، عدم علاقه به رشته تحصیلی، عدم اطمینان از آینده و سابقه خانوادگی ابتلا به بیماری های روانی از مهم ترین عوامل مرتبط با افسردگی بودند اما بین سن، ترم و رشته تحصیلی با افسردگی رابطه معنی داری دیده نشد.

    نتیجه گیری: شیوع افسردگی در دانشجویان بالاتر از جامعه و در دخترها بیشتر از پسرها می باشد. اما اختلافی در بین دانشجویان دانشگاه های علوم پایه و پزشکی وجود ندارد. بنابراین توجه به آینده شغلی و اقتصادی دانشجویان شاغل به تحصیل ضروری به نظر می رسد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها