• ارتباط نسبت استخوان ساکروم با بی اختیاری ادرار اولیه در کودکان 5 تا 9 سال

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1390/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1390/01/01
    • تعداد بازدید: 522
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    مقدمه: اختلال در تکامل استخوان ساکروم به عنوان یکی از علل بی اختیاری ادرار مطرح می باشد. نسبت استخوان ساکروم و معیاری ارزشمند در تعیین سلامت استخوان ساکروم پیشنهاد شده است. با توجه به وجود مطالعات محدود در این زمینه و تناقض در نتایج آنها بررسی ارتباط نسبت با بی اختیاری ادرار اولیه منطقی به نظر می رسد.

    روش کار: طی یک مطالعه مقطعی- تحلیلی دو گروه 59 نفری از کودکان 5 تا 9 ساله مراجعه کننده به درمانگاه کودکان و ارولوژی بیمارستان ولی عصر و امیرکبیر اراک در فاصله یک سال مورد بررسی قرار گرفتند. گروه با بی اختیاری ادرار اولیه (گروه دوم) با آنالیز ادرار و سونوگرافی طبیعی و عدم شکایت از سوزش ادرار، تکرر ادرار و احساس فوریت در دفع ادارار و گروه شاهد افراد بدون بی اختیاری ادرار اولیه بودند. در هر دو گروه نسبت استخوان ساکروم و نسبت بزرگ ترین عرض به بزرگ ترین طول استخوان ساکروم در گرافی روبرروی لگن مقایسه گردید.

    نتایج: در گروه مورد 98.3 درصد موارد نسبت استخوان ساکروم طبیعی داشتند. میانگین نسبت بزرگ ترین عرض به بزرگ ترین طول 0.89 بود. میان جنسیت و طبیعی یا غیر طبیعی بودن نسبت استخوان ساکروم رابطه معنی دار مشاهده نشد. در گروه شاهد 88.1 درصد موارد نسبت استخوان ساکروم طبیعی داشتند. میانگین نسبت بزرگترین عرض به بزرگترین طول 0.91 بود. دخترها بیش از پسرها استخوان ساکروم طبیعی داشتند و تفاوت آماری معنی داری بین متوسط نسبت استخوان ساکروم و نسبت بزرگترین عرض و بزرگترین طول در دو گروه مشاهده نشد.

    نتیجه گیری: ارتباط آماری معنی داری بین نسبت استخوان ساکروم با بی اختیاری ادرار اولیه در کودکان 5 تا 9 سال مشاهده نشد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها