• مقاربت در دوران قاعدگی و سرطان گردن رحم

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1390/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1390/01/01
    • تعداد بازدید: 554
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    مقدمه: سرطان گردن رحم یک بیماری قابل پیشگیری است و کشف علل بیماری باعث شناسائی روش های پیشگیری از آن بیماری می شود. تحقیقات محدودی در رابطه با مقاربت در دوران قاعدگی و سرطان گردن رحم در کشور انجام شده است، این تحقیق به منظور پاسخ به این فرضیه علمی که آیا بین مقاربت در دوران قاعدگی و ابتلاء به سرطان گردن رحم ارتباطی وجود دارد یا خیر؟ بر روی خانم های مراجعه کننده به مراکز آموزشی - درمانی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در سال 1386-87 انجام شد.

    روش کار: مطالعه به روش تحلیلی موردی - شاهدی بر روی 100 نفر خانم مبتلا به سرطان گردن رحم (گروه مورد) و 100 نفر خانم سالم (گروه شاهد) صورت پذیرفت. کلیه نمونه ها مسلمان، ایرانی الاصل و ساکن ایران بوده، سابقه رادیوتراپی و رادیولوژی های مکرر لگنی نداشته و الکل مصرف نمی کردند و گروه شاهد به لحاظ سن، سن اولین ازدواج (اولین مقاربت)، سن اولین زایمان، تعداد زایمان و نوع زایمان همسان با گروه مورد انتخاب شد. اطلاعات از طریق

    مصاحبه ساختار یافته گردآوری و توسط آزمون کای دو و رگرسیون لجستیک تجزیه و تحلیل گردید.

    نتایج: 40 درصد گروه مورد و 10 درصد نمونه های شاهد در دوران قاعدگی مقاربت داشتند. سابقه مقاربت در دوران قاعدگی در زنان مبتلا به سرطان گردن رحم 6 برابر زنان سالم بود (p<0.0001, odds ratio=6.0, cl=2.7-12.9).

    نتیجه گیری: انجام مقاربت در دوران قاعدگی احتمال ابتلاء به سرطان گردن رحم را افزایش می دهد. تحقیق برای یافتن بهترین روش آموزشی جهت پیشگیری از این بیماری توصیه می شود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها