• ارتباط منابع انسانی و فیزیکی بخش های مراقبت ویژه و میزان مرگ بیماران در بیمارستان های استان مرکزی در سال 1386

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1390/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1390/01/01
    • تعداد بازدید: 465
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    مقدمه: شناخت عوامل مرتبط با مرگ بیماران در بخش های مراقبت ویژه می تواند منجر به افزایش کارایی و اثر بخشی آنها شود. این پژوهش با هدف تعیین ارتباط منابع انسانی و ساختار فیزیکی این بخش ها با میزان مرگ و میر انجام شد.

    روش کار: در این مطالعه مقطعی جامعه پژوهش، کلیه بخش های مراقبت ویژه بیمارستان های استان مرکزی و ابزار جمع آوری داده ها، پرسش نامه ها و چک لیست های ارزشیابی منابع انسانی، فیزیکی وآموزشی بودکه اعتبار و پایایی آن مورد تأیید وزارت بهداشت می باشد. میزان مرگ و میر بعد از 24 ساعت مرتبط با منابع و فعالیت های بیمارستانی بررسی گردید. برای آنالیز داده ها از آزمون های آماری استفاده شد.

    نتایج: مجموع امتیاز منابع انسانی، فیزیکی و آموزشی در بخش های مراقبت ویژه بیمارستان های استان مرکز ی 55 درصد میزان نرمال استاندارد کشوری بود. نسبت مرگ و میر بعد از 24 ساعت به کل بستری شدگان در بخش مراقبت ویژه بیمارستان ولیعصر اراک بیشترین میزان (25 درصد) و در بیمارستان شهید چمران ساوه کمترین میزان (5 درصد) بود .اختلاف معنی داری از نظر میزان مرگ و میر بعد از 24 ساعت بین بیمارستان ها وجود نداشت. بین میزان امتیاز هر یک از منابع انسانی، فیزیکی و آموزشی در بیمارستان های تابعه دانشگاه، بیمارستان های وابسته به تامین اجتماعی و بیمارستان قدس با میزان مرگ و میر بعد از 24 ساعت ارتباط معنی داری مشاهده نشد.

    نتیجه گیری: هر چند منابع انسانی، فیزیکی و آموزشی در کاهش مرگ و میر بعد از 24 ساعت بخش های مراقبت ویژه به طور مستقیم تاثیر ندارد ولی بستر لازم برای ارائه خدمات با کیفیت تر را فراهم می کند، لذا ارتقای کمی و کیفی این منابع ضروری است.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها