• مقایسه تأثیر دوزهای متفاوت کتامین و پتیدین در کاهش لرز پس از عمل جراحی سزارین انتخابی

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1390/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1390/01/01
    • تعداد بازدید: 677
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    مقدمه: لرز بعد از عمل از مشکلات شایع با عوارض متعدد برای بیمار می باشد. این مطالعه به بررسی مقایسه ای دوزهای پایین کتامین با پتیدین جهت کنترل لرز می پردازد.

    روش کار: در طی یک مطالعه کارآزمایی بالینی دوسوکور 189 بیمار سزارین شده که در ریکاوری دچار لرز شدند به طور تصادفی به سه گروه 63 نفری تقسیم شدند و بر اساس وجود لرز از درجه 2 به بالا کتامین 0.3 میلی گرم بر کیلو گرم و 0.5 میلی گرم بر کیلوگرم و پتیدین 0.3 میلی گرم بر کیلوگرم بصورت وریدی دریافت کردند. بعد از گذشت 5 و 10 دقیقه بیماران از نظر شدت لرز بررسی شدند.

    نتایج: میزان و شدت لرز پنج دقیقه بعد از تزریق داروها در گروه پتیدین کمتر از دو گروه کتامین بود و کتامین با دوز 0.5 میلی گرم بر کیلوگرم در مقایسه با دوز 0.3 میلی گرم بر کیلوگرم قدرت بیشتری در کنترل لرز داشت (p=0.041).

    10 دقیقه پس از تجویز دارو در ریکاوری میزان و شدت لرز در گروه کتامین با دوز 0.5 میلی گرم بر کیلوگرم کاهش بیشتری نسبت به گروه کتامین با دوز 0.3 میلی گرم بر کیلوگرم داشت (p=0.007). در گروه پتیدین کاهش در میزان و شدت لرز در مقایسه با گروه کتامین 0.5 میلی گرم بر کیلوگرم بیشتر بود (p<0.001) که نشان دهنده بهتر بودن پتیدین در مقایسه با کتامین می باشد.

    نتیجه گیری: اگر چه کتامین با دوز 0.5 میلی گرم بر کیلوگرم بطور چشمگیری باعث کنترل لرز شود ولی پتیدین همچنان انتخاب بهتری برای این عارضه می باشد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم