• پیامد بیماران مبتلا به صدمات مغزی شدید بیمارستان ولی عصر (عج) بر اساس معیار پیامد گلاسکو 85-1384

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1390/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1390/01/01
    • تعداد بازدید: 521
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    مقدمه: اطلاعات موجود در رابطه با ناتوانی های جسمی، اختلالات روانی و نیز شیوه زندگی در مرحله بازتوانی و احیانا مرگ ناشی از صدمات شدید مغزی در مرحله حاد ضعیف و در مواردی هیچگونه اطلاعاتی از آنها در دست نمی باشد. هدف از این مطالعه تعیین پیامد این بیماران در بیمارستان ولی عصر(عج) شهر اراک بر اساس معیار پیامد گلاسکو می باشد.

    روش کار: در این مطالعه توصیفی – مقطعی گذشته نگر با استفاده از پرونده های موجود در بیمارستان ولی عصر (عج) اراک، تمامی بیمارانی را که طی سال های 1384 و 1385 در این مرکز با تشخیص ضربه مغزی شدید بستری بودند مشخص و با مراجعه به اطلاعات پرونده و نیز مراجعه به منازل بیماران و معاینه آنها، عملکردهای جسمی و ذهنی آنها پس از گذشت 24 ماه از زمان ترخیص از بیمارستان بر اساس معیار پیآمد گلاسکو مورد ارزیابی و مقایسه با زمان ترخیص از بیمارستان قرار گرفتند.

    نتایج: از 130 بیمار مبتلا با ضربه مغزی شدید، 55.4 درصد بیماران از زمان بستری تا 2 سال بعد فوت نموده اند. از موارد فوت شده 32 درصد در 24 ساعت اول بستری، 44.6 درصد پس از 24 ساعت اول تا قبل از ترخیص و 23.6 درصد پس از ترخیص فوت نموده اند. میانگین امتیاز گلاسکو بیماران از زمان ترخیص تا 2 سال بعد از 2.7 به 3.3 ارتقاء داشته است.

    نتیجه گیری: با توجه به این که بیش از نیمی از بیماران پس از رسیدن به بیمارستان چه در مرحله حاد و چه بازتوانی فوت نموده اند نیاز به بازنگری در برنامه های مراقبت از بیماران در مراحل مختلف دوران درمان آنها احساس می گردد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین ژورنال ها