• مقایسه علائم تنفسی کارگران جوشکار و کارمندان اداری یکی از کارخانجات صنعتی اراک در سال 1386

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1390/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1390/01/01
    • تعداد بازدید: 692
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    مقدمه: با توجه به کاربری فراوان جوشکاری در صنایع مختلف مانند صنایع ماشین سازی و دیگر صنایع و وجود گازهای سمی و فیوم های مختلف که می تواند زمینه ساز ایجاد و تشدید علائم تنفسی در این قشر از کارگران شود، ضرورت سنجش و ارزشیابی فراوانی علائم تنفسی و اسپیرومتریک با روش و اصول علمی احساس می گردد.

    روش کار: در این پژوهش کوهورت تاریخی، 60 کارگر جوشکار غیر سیگاری که حداقل 6 ماه سابقه جوشکاری داشته اند و به همان تعداد، پرسنل اداری غیر سیگاری که سابقه مواجهه با آلاینده های استنشاقی را نداشته اند از یکی از کارخانجات ماشین سازی شهر اراک انتخاب گردیدند. داده ها با تکمیل پرسش نامه، انجام معاینه و اسپیرومتری توسط متخصص طب کار جمع آوری گردید. در نهایت نتایج حاصله مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت.

    نتایج: ارتباط معنی دار بین شکایت از سوزش گلو (p=0.02)، سرفه (p=0.04)، دفع خلط (p=0.001) و شکایت از تنگی نفس(p=0.007)  با شغل جوشکاری وجود داشت. در حالی که این ارتباط با علائمی از جمله سوزش مخاط بینی، گرفتگی صدا، گرفتگی بینی، خونریزی از بینی، نتایج حاصل از معاینات ریوی و در نهایت نتایج اسپیرومتری مشاهده نشد.

    نتیجه گیری: کارگران جوشکار به طور معن یداری بیش از افرادی که با فیوم های جوشکاری مواجهه ندارند دچار علائم تحریکی راه های هوایی فوقانی می شوند.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها