اینستاگرام تی پی بین
همایش ، رویداد ، ژورنال
حوزه های تحت پوشش رویداد
  • رویارویی ماهیت و وجود در اندیشه های افلاطون و ارسطو نسبت به هنر

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1394/02/28
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1394/02/28
    • تعداد بازدید: 928
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    افلاطون با طرح نظریۀ مُثل، حقیقت را که تا پیش از اختراع ایده ها، موردی محسوس بود، به چیزی فرا حسی تبدیل نمود و در نتیجۀ آن، هنر و زیبایی که به عالم حواس و پدیدارهای محسوس وابسته است را به گونه ای بی اعتبار دانست. او قلمرو شهود و معرفت حقیقی را جایگاه مُثل و عرصۀ محسوسات، پندارها و تصاویر را پایگاه هنر قلمداد کرد که از منظر او، آن نه عالم بود است و نه نبود، بلکه عالم نمود است و بدین سان، هنر و محصول آنرا دور از حقیقت تعبیر کرد و مدعی شد که هنر با جزء فرو دستِ نفس ارتباط دارد که تباهی جبران ناپذیری برای انسان به بار می آورد و ارتباطی با دانایی ندارد. از طرفی ارسطو بر خلاف افلاطون، به اصالت وجود انسان و هنر معتقد بود و هنر را نتیجۀ آگاهی و تعقل انسان می دانست. او سه رکن تحقق هنر را معرفت، کفایت و استعداد فطری معرفی نمود و مدعی شد علم و هنر با آگاهی و دانش سر و کار دارند و در غایت مشترکند. اما اساس اختلافِ نظر افلاطون و ارسطو در باب هنر چیست و از کجا نشأت می گیرد؟ همچنین در حوضۀ هنر، چه مواردی میان افلاطون و ارسطو محل اختلاف می باشند؟ این پژوهش  با بیان اصالت ماهیت و وجود و با رویکردی به مبانی هنری افلاطون و ارسطو به مقایسه و تبیین آراء آنها خواهد پرداخت.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها