• ارزیابی اثر استانداردسازی مراقبت های پرستاری بر میزان بروز عفونت های بیمارستانی در بخش micu

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1392/07/24
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1392/07/24
    • تعداد بازدید: 658
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    پیش زمینه و هدف: عفونت های بیمارستانی مشکل عمده ای در بخش های icu بوده و یکی از علل مهم افزایش طول مدت بستری، هزینه های درمانی، و مرگ و میر بیماران می باشند. متاسفانه میزان شیوع این عفونت ها در کشور ما بیشتر از کشورهای پیشرفته است. از نکته نظر تئوری یک علت اصلی این مشکل پایین بودن کیفیت مراقبت های پرستاری است. هدف این مطالعه بررسی تاثیر استانداردسازی مراقبت های پرستاری بر میزان بروز عفونت های بیمارستانی در بخش micu بود.

    مواد و روش کار: این مطالعه یک تحقیق عملیاتی است که در سال های 1383 و 1384 در بخش micu بیمارستان امام رضا (ع) ارومیه در چهار مرحله انجام گرفته است. در مرحله اول طرح که به مدت 3 ماه طول کشید اطلاعات پایه در مورد میزان بروز عفونت های بیمارستانی بدون انجام هیچ نوع مداخل های گردآوری و ثبت شد. در مرحله دوم طرح عملیاتی برای استاندارد کردن مراقبت های پرستاری طراحی شد. شالوده این طرح را بهبود نسبت پرستار به بیمار در بخش، آموزش کارکنان پرستاری، فراهم سازی امکانات لازم برای ساکشن استریل، و اجرای استاندارد مراقبت های پرستاری تشکیل می داد. مرحله سوم شامل اجرای طرح عملیاتی و مرحله چهارم استخراج نتایج، مقایسه و تصمیم گیری برای ادامه طرح بود. در مجموع 64 بیمار در مرحله 1 مطالعه و 86 بیمار در مرحله 3 مطالعه به عنوان نمونه با استفاده از روش نمونه گیری مبتنی بر هدف انتخاب شدند. برای جمع آوری اطلاعات از روشتری آنگولیشن شامل پرسشنامه، نتایج تست های آزمایشگاهی، نظرات متخصصان و یادداشت های محقق استفاده شد. برای آنالیز داده ها از نرم افزار spss12 استفاده شد. آماره های توصیفی به شکل میانگین، انحراف معیار و درصد بیان شدند. از تست فیشر برای مقایسه نسبت ها استفاده شد.

    یافته ها: بر اساس نتایج مطالعه، استانداردسازی مراقبت ها باعث افت معنی دار در میزان بروز پنومونی وابسته به ونتیلاتور، عفونت ادراری، و پنومونی به ترتیب از 17.18، 9.37 و 1.85 به 3.48، 3.48 و صفر درصد شد.

    نتیجه گیری: یافته های این مطالعه اهمیت و تاثیر ارتقاء کیفی مراقبت های پرستاری بر کاهش میزان بروز عفونت های بیمارستانی در بخش های icu را به خوبی نشان می دهد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها