• کارآزمایی بالینی پلاسبو-کنترل برای بررسی اثربخشی گاباپنتن روی درمان خارش اورمیک

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1392/07/24
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1392/07/24
    • تعداد بازدید: 562
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    تاریخچه: شیوع خارش ناشی از اورمی در بیماران دیالیزی حدود 30% بوده اما درمان آن معمولا چندان موثر نیست. خارش یکی از معضلات بیماران دیالیزی است لذا در جهت تلاش برای کاهش این مشکل، مطالعه حاضر به صورت یک کارآزمایی بالینی طراحی شد و به دلیل این که ضمن درمان نوروپاتی دردناک دیابتیک (pdn) با گاباپنتن مطالعات قبلی، کاهش خارش را در بیماران اورمیک مبتلا به pdn به طور همزمان نشان داده بود از این دارو برای این منظور استفاده شد. مطالعه در ابتدا به صورت یک index case صورت گرفت که نتایج درخشانی به دنبال داشت.

    مواد و روش کار: تعداد 40 بیمار وارد مطالعه شدند، بیمارانی که قبلا به روش های رایج تر درمانی مثل آنتی هیستامین ها پاسخ نداده بودند. برای 20 نفر گاباپنتن با دوز اولیه 100 mg پس از هر بار دیالیز (دفعات برای تمام افراد سه بار در هفته در نظر گرفته شده بود) برای یک دوره 4 هفته ای تجویز شد و دوز دارو بر اساس شدت علایم و بهبودی افزایش یافت، شدت خارش با استفاده از روش visual analogue scale (vas) قبل از هر بار دیالیز در روزهای 0، 2، 7، 14، 21، 28 و 35 مورد بررسی قرار گرفت. عوارض احتمالی شامل سرگیجه ثبت شد تا در صورت لزوم بیمار از مطالعه خارج شود. برای 20 نفر نیز صرفا پلاسو داده شد.

    نتیجه: پس از مقایسه خارش موجود در دو گروه مشخص شد که گاباپنتن می تواند یک داروی موثر برای کاهش خارش بیماران دیالیزی به حساب آید و به عنوان یک درمان بی خطر و safe محسوب می شود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین ژورنال ها