• بررسی میزان مهارکنندگی عصاره الکلی دانه گیاه اسپند peganum harmala بر روی گونه های کاندیدا و آسپرژیلوس در شرایط آزمایشگاهی

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1392/07/24
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1392/07/24
    • تعداد بازدید: 557
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    پیش زمینه و هدف: با رجوع به مطالعات گذشته بر روی فعالیت ضدباکتری و ضدانگلی گیاه اسپند که در موارد سنتی و جدید مورد استفاده قرار گرفته است، ضرورت مطالعه جامع بر روی اثر ضدقارچی آن ایجاب می گردد. هدف این مطالعه تعیین حداقل میزان مهارکنندگی رشد عصاره الکلی گیاه اسپند بر روی مخمرهای جنس کاندیدا و کپک های آسپرژیلوس بیماریزا در شرایط آزمایشگاهی می باشد.

    مواد و روش کار: نمونه های مطالعه شامل گونه های کاندیدا و آسپرژیلوس جداسازی شده از نمونه های بالینی بودند. مقادیر حداقل غلظت مهار کننده در مقایسه با استاندارد مک فارلند رقیق شده 0.5 تعیین شد. برای تعیین حداقل غلظت کشنده عصاره حجم کوچکی از لوله های عصاره مجاور شده تست قبلی بر روی محیط های کشت جامد سابورود گلوکز آگار 4 درصد تلقیح شد. مقدار حداقل غلظت کشنده عصاره با مشاهده اولین محیط کشت بدون رشد قارچ تعیین گردید.

    یافته ها: مهار کننده گی عصاره بر روی گونه های کاندیدا تشخیص داده شد. بر اساس یافته های ما بیشترین اثر مهار کنندگی رشد بر روی گونه های کاندیدا تروپیکالیس و کاندیدا گلابراتا و کمترین آن بر گونه کاندیدا آلبیکانس تعیین شد. در همین راستا بالاترین اثر کشنده عصاره بر روی کاندیدا گلابراتا و بر کاندیدا آلبیکانس مشاهده گردید. ما نتوانستیم یک اثر مهارکننده و یا کشنده قابل ردیابی بر روی گونه های آسپرژیلوس را تعیین کنیم.

    بحث و نتیجه گیری: بر اساس یافته های ما عصاره الکلی دانه های اسپند فعالیت مهار کننده و کشنده قابل اندازه گیری بر روی مخمرهای کاندیدا نشان می دهد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها