• بررسی مقدار کاتالاز، ویتامین های a ,e در خون و ارتباط آنها با علایم بیماری در بیماران مبتلا به آرتریت روماتوئید مراجعه کننده به مرکز تحقیقات روماتولوژی بیمارستان شریعتی

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1392/07/24
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1392/07/24
    • تعداد بازدید: 637
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    پیش زمینه و هدف: آرتریت روماتوئید یک بیماری سیستمیک مزمن با علت ناشناخته است. در سال های اخیر علیرغم مطالعات زیاد ی که بر روی تاثیر احتمالی گونه های واکنشگر با اکسیژن بر ایجاد آرتریت روماتوئید انجام شده است، ارتباط استرس اکسیداتیو با علایم بیماری بررسی نگردیده است. این مطالعه با هدف تعیین میزان فعالیت آنزیم آنتی اکسیدانی کاتالاز و میزان آنتی اکسیدان های غیر آنزیمی ویتامین e و ویتامین a سرم بیماران مبتلا به آرتریت روماتوئید در مقایسه با افراد سالم و ارتباط آنها با علایم بیماری صورت گرفت.

    مواد و روش کار: در این مطالعه مورد - شاهدی 60 نفر بیمار مبتلا به آرتریت روماتوئید در محدوده سنی 75-18 سال با 60 نفر فرد سالم متناسب از نظر جنس و سن مورد بررسی قرار گرفتند. اندازه گیری فعالیت کاتالاز بر اساس میزان تجزیه h2o2 و به وسیله سنجش اسپکتروفتومتری، ویتامین e و ویتامین a به وسیله hplc با فاز معکوس، rf ,crp بر اساس ایمونوتوربیدومتری، هموگلوبین به روش سیانومت هموگلوبین و esr به روش وسترگرن بر روی خون تام انجام گردید داده های مربوط به علایم بیماری توسط پزشک در پرسشنامه مربوطه ثبت گردید. بررسی نتایج با استفاده از نرم افزار آماری spss 11.5 انجام شد. برای مقایسه میانگین متغیرها در دو گروه از t-test استفاده شد. 

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها