• ارتباط مابین زمان تبدیل عادتی و اجباری تنفس بینی به بینی دهانی با حجم جاری و فرکانس تنفس حین ورزش در افراد سالم غیر ورزشکار و غیر سیگاری

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1392/07/24
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1392/07/24
    • تعداد بازدید: 507
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    پیش زمینه و هدف: تنفس دهانی در طی ورزش می تواند در بروز آسم ناشی از ورزش مؤثر باشد. هدف ما از مطالعه حاضر تعیین ارتباط بین زمان شروع عادتی و اجباری تنفس بینی دهانی با حجم جاری و میزان تنفس در طی ورزش در بالغین غیر ورزشکار و غیر سیگاری بود.

    مواد و روش کار: برای این بررسی 20 داوطلب (10 نفر مذکر و 10 نفر مؤنث) انتخاب شدند. پس از اندازه گیری حجم جاری و فرکانس تنفس به وسیله بادی پلتیسموگراف دو پروتکل به اجرا درآمد. در این پروتکل ها زمان تبدیل عادتی و اجباری تنفس در طی ورزش بر روی دوچرخه ارگومتر تعیین شد. همچنین سرعت تهویه و بارکاری در زمان های تبدیل تنفس اندازه گیری شد.

    یافته ها: نتایج ما نشان داد که زمان تبدیل عادتی کوتاه تر از زمان تبدیل اجباری بوده و هر دو زمان تبدیل در افراد مؤنث کوتاه تر بود. همبستگی معنی داری بین حجم جاری و زمان تبدیل اجباری در افراد مذکر تعیین گردید.

    بحث و نتیجه گیری: یافته های ما پیشنهاد می کند که افزایش میزان تهویه یکی از تعیین کننده های مؤثر در زمان تبدیل اجباری تنفس بوده و در این تعیین نقش افزایش حجم جاری به ویژه در افراد مؤنث مهمتر است. همچنین اگرچه میزان تهویه در افراد مذکر بیش از افراد مؤنث است ولی شیب منحنی اختلاف تهویه به زمان تبدیل در افراد مؤنث تندتر می باشد. نتیجه اینکه ارسال ایمپالس های تهویه ای از مرکز تنفسی در افراد مؤنث در مقایسه با افراد مذکر از شتاب بیشتری برخوردار است.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها