• بررسی کمپلیانس پارانشیم کلیه در اوروپاتی انسدادی حاد کلیه با کمک داپلر وریدی کلیه

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1392/07/24
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1392/07/24
    • تعداد بازدید: 737
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    پیش زمینه و هدف: سنگ های سیستم ادراری از بیماری های شایع این سیستم می باشند. در تشخیص افتراقی درد ناشی از آن آپاندیسیت، حاملگی خارج رحمی و تورشن کیست تخمدان قرار دارد که افتراق آنها از هم ضروری است. سونوگرافی از روش های تشخیص سنگ می باشد که قادر به تشخیص همه سنگ های داخل حالب نمی باشد، سنگ های حالب با توجه به انسدادی که ایجاد می کنند باعث افزایش فشار داخل لومن شده که این فشار به کلیه منتقل می شود و در نهایت کمپلیانس کلیه کاهش پیدا می کند که نماد آن در مقاومت جریان وریدی مشهود می باشد. در این مطالعه بنا به پیدا کردن میزان کمپلیانس در کلیه بدون انسداد و کلیه دارای انسداد و مقایسه آنها شد.

    مواد و روش کار: بدین منظور در یک مطالعه توصیفی cross-sectional از 33 بیمار که دارای سنگ کلیه به صورت حاد بوده داپلر به عمل آمد و مقاومت شریان دو کلیه (سمت دارای سنگ و سمت سالم) و همچنین کمپلیانس وریدی دو کلیه اندازه گیری و نتایج به صورت درصد و میانگین ارایه شد.

    یافته ها: مشخص شد که میزان کمپلیانس در کلیه سالم حدود 0.56 بوده و در کلیه دارای انسداد حاد (مثل سنگ) حدود 0.34 می باشد که نشان از کاهش کمپلیانس در سمت دارای انسداد می باشد. از طرفی مقاومت شریانی در کلیه دارای انسداد نیز حدود 0.63 می باشد و در کلیه سالم 0.62 که با توجه به اختلاف کم این دو در مقایسه با روش محاسبه کمپلیانس وریدی این روش خطای بیشتری خواهد داشت.

    بحث و نتیجه گیری: با توجه به مطالعه انجام شده کاهش کمپلیانس کلیه روش دقیقی برای پیدا کردن انسداد در کلیه بود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها