• جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1392/07/24
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1392/07/24
    • تعداد بازدید: 427
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    پیش زمینه و هدف: اختلال عملکرد مزمن کلیه پیوندی از شایع ترین علل از دست رفتن کلیه پیوندی است. در این مقاله زمان انتظار و بقاء پیوند با حذف موارد فوت در بیماران با اختلال عملکرد مزمن کلیه مطالعه گردید. همچنین ارتباط بین عملکرد کوتاه مدت و طولانی مدت آن مطالعه شد.

    مواد و روش کار: در یک مطالعه تک مرکزی گذشته نگر، 214 بیمار با اختلال عملکرد مزمن کلیه پیوندی که طی سال های 1376 تا 1384 به درمانگاه فوق تخصصی نفرولوژی بیمارستان های دانشگاه علوم پزشکی ارومیه جهت پیگیری و مراقبت های بعد از پیوند مراجعه کردند، بررسی شد. عملکرد کلیه با استفاده از شاخص gfr ارزیابی شد و در هر ویزیت، بر مبنای راهنمای بالینی kdoqi ,nkf طبقه بندی گردید. داده ها با روش کاپلان مایر تحلیل بقاء و آزمون لگاریتم رتبه ای آنالیز شدند.

    یافته ها: میزان خام از دست رفتن کلیه پیوندی با حذف موارد فوت 26.6 درصد طی متوسط زمانی انتظار 81.7 ماه است. بیمارانی که در زمان شروع فرآیند کاهشی در مرحله 3 از gfr قرار دارند به طور معنی داری، سریع تر از رتبه های 1 و 2 کلیه پیوندی را از دست می دهند.

    بحث و نتیجه گیری: نتایج این مطالعه نشان داد وضعیت بیمار طی سال اول بعد از پیوند یکی از عوامل مهم و تعیین کننده برای رد کلیه پیوندی با حذف موارد فوت می باشد. اقدامات درمانی در جهت جلوگیری از تخریب عملکرد در یک سال اول باعث بقا طولانی مدت پیوند می گردد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها