• مقایسه یافته های سونوهیستروگرافی و لاپاراسکوپی در بیماران با انسداد دو طرفه پروگزیمال لوله در هیستروسالپنگوگرافی، در مراجعین به بخش ivf کوثر ارومیه

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1392/07/24
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1392/07/24
    • تعداد بازدید: 775
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    پیش زمینه و هدف: اختلالات پاتولوژیک لوله و صفاق از علل بسیار شایع ناباروری هستند و تقریبا در 35-30% زوج های نابارور تشخیص ابتدایی را تشکیل می دهند. hsg و لاپاراسکوپی دو روش کلاسیک برای بررسی باز بودن لوله در زنان نابارور هستند و بیشتر از اینکه به جای هم بکار گرفته شوند مکمل هم محسوب می شوند. هر یک از این دو روش اطلاعات مفیدی را فراهم میکند که با روش دیگر قابل دستیابی نیستند و هرکدام مزایا و معایب خاص خود را دارند. در مقایسه با لاپاراسکوپی (روش استاندارد اصلی، به عنوان تستی برای بررسی باز بودن لوله) hsg فقط حساسیت متوسطی دارد. کاربرد بالینی این موضوع این است که اگر در hsg انسداد دیده شود، هنوز هم احتمال باز بودن واقعی لوله نسبتا" زیاد است (حدود 60%). لاپاراسکوپی خاصیت تهاجمی بیشتری دارد، معمولا" نیازمند بیهوشی عمومی است. هیچگونه اطلاعاتی در مورد حفره رحم ارائه نمی دهد و با خطر و عوارض عمده ای مثل آسیب تصادفی روده یا عروق خونی همراه است. سونوهیستروگرافی روشی است که به طور سرپایی قابل انجام است. بیمار در معرض اشعه قرار نمی گیرد، از ماده حاجب استفاده نمی شود، روشی قابل تحمل با حداقل عوارض جانبی می باشد. سونوهیستروگرافی یک روش دقیق برای بررسی باز بودن لوله ها بوده و از ارزش تشخیصی بالایی در مقایسه با لاپاراسکوپی و تزریق dye برخوردار است.

    مواد و روش کار: 42 بیمار با انسداد دو طرفه پروگزیمال لوله در هیستروسالپنگوگرافی انتخاب شدند. 40 بیمار تحت سونوهیستروگرافی قرار گرفتند در این روش سالین از طریق کاتتری که داخل سرویکس گذاشته شده بود به داخل رحم وارد شده و بیمار تحت سونوگرافی واژینال قرار می گرفت. وقتی سونوهیستروگرافی نشانگر انسداد دو طرفه لوله ها بود لاپاراسکوپی انجام می شد.

    یافته ها: انسداد لوله در 8 تا از 40 بیماری که تحت سونوهیستروگرافی قرار گرفته بودند گزارش شد در لاپاراسکوپی در 6 تا از 8 بیمار انسداد واقعی لوله تایید شد.

    بحث و نتیجه گیری: سونوهیستروگرافی روش دقیقی برای بررسی باز بودن لوله ها است. سونوهیستروگرافی روشی ساده، ایمن، قابل تحمل بوده و با حداقل عوارض و خطرات جانبی همراه است.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها