• اثر دسموپرسین خوراکی بر شب ادراری ناشی از بزرگی خوش خیم پروستات: نتایج کوتاه مدت و بلند مدت

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1392/07/24
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1392/07/24
    • تعداد بازدید: 707
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    پیش زمینه و هدف: شب ادراری یکی از علایم شایع بزرگی خوش خیم پروستات (bph) است. بهبود شب ادراری در بسیاری از این بیماران با تجویز α بلوکرها و مهار کننده های ردوکتاز دیده می شود ولی در تعدادی شب ادراری همچنان ادامه دارد. در این مطالعه به بررسی اثر وازوپرسین خوراکی در درمان اینگونه شب ادراری در کوتاه مدت و طولانی مدت می پردازیم.

    مواد و روش کار: 23 مرد بالغ که دچار bph  و شب ادراری آزار دهنده (2 ≤ بار ادرار کردن در شب) بودند با دسموپرسین خوراکی هنگام خواب درمان شدند. بیماران با عفونت فعال ادراری، سابقه انفارکتوس میوکارد، نارسایی احتقانی قلب، آنژین و هیپوناترمی از مطالعه خارج شدند. به بیماران طی یک دوره تیتراسیون دوز 3 هفته ای، قرص های دسموپرسین (به مقدار 0.1، 0.2 یا 0.4 میلی گرم) تجویز شد و بعد از یک هفته قطع دارو، دوز مؤثر دارو برای یکسال ادامه یافت. پاسخ مثبت بالینی بعد از 6 تا 8 هفته و سپس یکسال بررسی شد.

    یافته ها: همه بیماران با چنین مداخله دارویی بهبود داشتند. حملات شب ادراری از متوسط 0.36±4 در شب قبل از درمان به 0.28±1.17 بعد از آن کاهش یافت (p<0.0001). در کوتاه مدت هیپوناترمی دیده نشد اما در ارزیابی در طی یکسال از شروع درمان در یک بیمار به علت هیپوناترمی دارو قطع شد.

    بحث و نتیجه گیری: قرص های خوراکی دسموپرسین در بیماران bph با شب ادراری آزار دهنده مؤثر بوده و می توان آن را همراه با سایر درمان های طبی بکار برد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم