• تغییرات کمی لنفوسیت های t cd+29 و سلول های nk در بیماران مبتلا به آرتریت روماتوئید در مقایسه با افراد سالم

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1392/07/24
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1392/07/24
    • تعداد بازدید: 640
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    پیش زمینه و هدف: آرتریت روماتوئید نوعی بیماری التهابی است که همچنان علت آن ناشناخته است. ممکن است در ایجاد بیماری پاسخ های ایمونولوژیکی نقش داشته باشد. هدف از مطالعه حاضر مقایسه لنفوسیت های cd+29 t و سلول های nk در بیماران مبتلا به آرتریت روماتوئید و افراد غیر بیمار و سالم می باشد.

    مواد و روش کار: در این تحقیق 25 بیمار که فقط به آرتریت روماتوئید مبتلا هستند (گروه آزمایش) و 25 نفر از افراد سالم (گروه شاهد) مورد آزمایش قرار گرفتند. نمونه خون محیطی از هر دو گروه بعد از لیز گلبول های قرمز با آنتی بادی بر علیه لنفوسیت (cd3)t، مارکر فعالیت دیررس (cd29)، سلول nk (cd56) رنگ آمیزی شدند و سپس با دستگاه فلوسیتومتری درصد جمعیت های مختلف لنفوسیتی مشخص گردید. داده با آزمون t-test مورد آنالیز و مقایسه قرار گرفتند.

    یافته ها: اختلاف معنی داری بین میانگین درصد لنفوسیت های cd+29 و سلول های nk در گروه آزمایش نسبت به گروه شاهد مشاهده شد (p<0.05). جمعیت لنفوسیت های cd3+t و لنفوسیت هایcd+29 t  و در بین گروه شاهد و گروه آزمایش اختلاف معنی داری را نشان نداد.

    بحث و نتیجه گیری: به نظر می رسد فعالیت و افزایش لنفوسیت های cd29+ و سلول های nk منجر به تولید سایتوکاین های التهابی می شود که در بروز بیماری و شدد آن در تخریب غضروف و فرسودگی استخوان تاثیر می گذارد. مطالعات بیشتری لازم است تا نقش لنفوسیت های t و سلول های  nkدر بیماران آرتریت روماتوئید و ارتباط آن با تظاهرات کلینیکی و شدد بیماری روشن تر شود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم