• بررسی اثرات سایتوتوکسیک فراکشن های استخراج شده از قارچ صدفی پلئوروتوس فلوریدا بر رده های سلولی سرطانی

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1392/07/24
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1392/07/24
    • تعداد بازدید: 818
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    پیش زمینه و هدف: امروزه از روش های درمانی متعددی برای درمان سرطان های مختلف استفاده می شود. عدم پاسخ مطلوب به درمان و رشد سریع این بیماری محققان را به تلاش جهت دستیابی به داروهای مؤثرتر با اثرات جانبی کمتر برانگیخته است. این مطالعه با هدف بررسی تاثیر سمیت سلولی فراکشن های جدا شده از قارچ صدفی پلئوروتوس فلوریدا بر سلول های سرطانی مختلف طراحی گردیده است.

    مواد و روش کار: فراکشن های r100 ,r30 ,r10 ,f5 ,r5 از عصاره بدنه قارچ پلئوروتوس فلوریدا جدا شدند. تاثیر بازدارندگی این فراکشن ها بر رشد و تکثیر سلولی های سرطانی مختلف توسط روش کالری متری mtt بررسی شد.

    یافته ها: طبق نتایج حاصله، تمامی فراکشن های مورد بررسی به طور وابسته به غلظت تاثیر مهاری قابل توجهی بر سلول های سرطانی داشتند. بعضی از این فراکشن ها مثل r30 ,r100 بیشترین تاثیر مهاری را بر سلول های سرطان کولون (ht-29) داشتند. از میان سلول های سرطانی مورد بررسی، سلول های  ht-29بیش از سایرین به این فراکشن ها حساس بود.

    بحث و نتیجه گیری: نتایج حاصل از این بررسی تاثیر ضد سرطانی فراکشن های جدا شده از قارچ صدفی خوراکی پلئوروتوس فلوریدا را بر سلول های سرطانی کولون انسانی نشان داد. فراکشن r100 بیشترین تاثیر سمیت سلولی را داشت. مطالعات بیشتری جهت تعیین مکانیسم های تاثیر فراکشن r100 مورد نیاز است.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم