• بررسی اثر درمانی پماد سنتی سالک (h.h.1125) بر ضایعات لیشمانیوز جلدی موش آزمایشگاهی

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1392/07/24
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1392/07/24
    • تعداد بازدید: 575
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    پیش زمینه و هدف: لیشمانیوز بیماری عفونی است که در حال حاضر متجاوز از 12 میلیون نفر در جهان به آن آلوده هستند. شکل جلدی آن به عنوان یک مشکل مهم بهداشتی می باشد. تاکنون درمان رضایت بخشی در مورد شکل جلدی بیماری گزارش نشده است.

    مواد و روش کار: در این مطالعه اثر درمانی پماد سنتی سالک تحت کد  h.h.1125در درمان ضایعات جلدی ناشی از leishmania major در مدل حیوانی مورد بررسی قرار گرفت. سه گروه صفر، شاهد و آزمون از موش های c57bl/6 ,balb/c شامل 10 سر موش در هر گروه که از طریق تزریق 106×2 پروماستیگوت انگل (mrho/ir/75/er) l.major به قاعده دم آلوده شده بودند، جهت انجام مطالعه در نظر گرفته شد. موش ها به مدت 30 روز و روزی 2 بار با داروی h.h.1125 تحت درمان قرار گرفتند.

    یافته ها: نتایج حاصل بر روی موش های balb/c نشان داد که در پایان دوره درمانی 80 درصد موش ها در گروه آزمون کاملاً بهبود یافته بودند ولی در دو گروه دیگر نشانه ای از التیام دیده نشد (p<0.05). موش های نژاد c57bl/6 تظاهر بیماری را به صورت ندول نشان دادند. در پایان دوره درمان در گروه آزمون 100 درصد این موش ها بهبود یافتند.

    بحث و نتیجه گیری: با توجه به نتایج بدست آمده از اثرات پماد سنتی در مدل حیوانی به نظر می رسد این دارو می تواند ماده موثری در درمان ضایعات ناشی از لیشمانیوز پوستی به حساب آید.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها