• بررسی ویژگی های شخصیتی بیماران مبتلا به سردرد میگرنی

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1392/07/24
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1392/07/24
    • تعداد بازدید: 641
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    پیش زمینه و هدف: مشکلات روانشناختی در بین بیماران با سردردهای مزمن بسیار شایع است. درصد زیادی از بیماران با سردرد میگرنی، افسردگی دارند. اختلالات اضطرابی نیز در بیماران با سردرد میگرنی شیوع زیادی دارد. هدف این مطالعه ارزیابی ویژگی های شخصیتی بیماران با سردرد میگرنی است.

    مواد و روش کار: از بین بیماران مبتلا به سردرد میگرنی، به طور تصادفی 100 بیمار انتخاب شدند. در این مطالعه مقطعی بیماران توسط نورولوژیست و پرسشنامه ihs تشخیص میگرن داده شد. برای ارزیابی شخصیت بیماران از تست neo استفاده گردید. بیمارانی که اختلالات روانپزشکی اساسی داشتند، از مطالعه خارج گردیدند. در نهایت 86 بیمار مطالعه را کامل کردند.

    یافته ها: از کل بیماران شرکت کننده، 67 درصد زن بودند و 35 درصد متاهل بودند. 45 درصد تحصیلات دیپلم و یا بالاتر داشتند. متوسط سن بیماران 30 سال بود. براساس نتایج این مطالعه، به نظر می رسد که در بیماران میگرنی در هر دو جنس، ویژگی باز بودن به تجربه ها در هر دو گروه مردان و زنان، بیشتر از نرمال است. در مقایسه دو گروه زنان و مردان شرکت کننده، زنان در مقیاس عصبیت و هیجانی بودن و مردان در عامل باز بودن به تجربه ها نمرات بالاتری را کسب کردند.

    بحث و نتیجه گیری: بر اساس نتایج این مطالعه، برخی شاخص های گروه b شخصیتی، در بیماران میگرنی بیش از بقیه ویژگی ها بود. هماهنگ با مطالعات قبلی، ممکن است بین ویژگی های شخصیتی و سردرد میگرنی ارتباط وجود داشته باشد. توجه به ساختار روانشناختی این بیماران می تواند در درمان و در پیش آگهی بیماری تاثیر داشته باشد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها