• پاسخ ضد دردی وابسته به دوز مرفین تزریق شده در هسته میخی شکل (cuneiformis) و تاثیر غیرفعال کردن این ناحیه بر تعدیل درد در موش صحرایی

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1387/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1387/01/01
    • تعداد بازدید: 603
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    سابقه و هدف: هسته میخی شکل (cuneiformis ,cnf) یک هسته مشبک مغز میانی است که در ناحیه شکمی-طرفی ماده خاکستری دور خاکستری دور قناتی (periaqueductal gray ,pag) قرار گرفته و به طور غیرمستقیم از طریق ناحیه نوکی بصل النخاع شکمی-میانی (rostral ventromedial medulla ,rvm) در تعدیل درد نقش دارد. این هسته با pag شباهت ساختمانی داشته و با آن ارتباطات زیادی برقرار می کند. لذا در مطالعه حاضر با توجه به تشابه ساختمانی و ارتباطات این هسته با نواحی فوق، پاسخ ضد دردی مرفین تزریق شده در cnf و اثرات ناشی از حذف برگشت پذیر این هسته بر تعدیل درد مورد مطالعه قرار گرفت.

    مواد و روش ها: ابتدا در موش های صحرایی نر، مختصات هسته cnf توسط دستگاه استرئوتاکس و با استفاده از اطلس پاکسینوز و واتسون روی جمجه مشخص و پس از سوراخ کردن جمجمه، کانول گذاری انجام شد. سپس تزریق درون هسته ای دوزهای مختلف مرفین (10، 20 و 40 میکروگرم در 0.5 میکرولیتر سالین) و لیدوکائین 5% (0.5 میکرولیتر) به تنهایی و همراه با یکدیگر به داخل هسته cnf صورت گرفت. اثرات این داروه توسط آزمون پس کشیده دم و به شکل حداکثر درصد اثردهی ممکن (maximal possibie effect, %mpe) به عنوان یک ایندکس درد، به مدت 30 دقیقه و به فواصل 5 دقیقه ای بررسی گردید.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها