• ارزیابی اثر عصاره هیدروالکلی دانه بنگ دانه بر درد حاد و مزمن در موش صحرایی نر

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1387/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1387/01/01
    • تعداد بازدید: 638
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
     
    سابقه و هدف: درد به عنوان شایعترین شکایت بالینی و تجربه ای ناخوشایند بیماران را وادار به استفاده از ترکیبات مسکن می سازد. مطالعات اخیر نشان داده اند که ترکیبات آلکالوئیدی آنتی کولینرژیک دارای خاصیت ضددرد قوی هستند. با توجه به وجود ترکیبات آلکالوئیدی آنتی کولینرژیک در بن گدانه و در نظر گرفتن اینکه در طب سنتی ایران اثر ضد دردی این گیاه ذکر شده است، هدف این مطالعه بررسی اثر ضد دردی مصرف خوراکی و تزریقی عصاره هیدرو الکلی دانه بنگ دانه بر درد حاد و مزمن موش های صحرایی نر به کمک آزمون فرمالین بوده است.

    مواد و روش ها: موش های صحرایی نر با وزن 350-300 گرم به طور تصادفی از نژادnmri انتخاب شدند و عصاره الکلی دانه گیاه بن گدانه در دوزهای 500 و 1000 و 2000 میلی گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن به صورت داخل صفاقی به آنها (هر دوز عصاره به 10 موش) تزریق شد. همچنین دانه بنگ دانه به صورت خوراکی با نسبت 1 به 14 در غذای استاندارد طی 2 هفته به گروه دیگری از موش ها (n=8) داده شد. سپس میزان درد حاد و مزمن در موش های گروه کنترل (n=8) و گروه های آزمایشی به کمک آزمون فرمالین ارزیابی شد. واکنش ها نسبت به درد بر اساس ملاک های استاندارد ارزیابی درد در آزمون فرمالین بررسی شد. همچنین کاهش درد ناشی از بنگ دانه با اثر داروی ضد درد سدیم سالیسیلات مقایسه شد.

    یافته ها: آنالیز آماری داده ها نشان می دهد که تزریق عصاره هیدرو الکلی دانه گیاه بنگدانه در دوزهای مورد آزمایش، درد حاد و مزمن ناشی از آزمون فرمالین را به صورت معنیداری در مقایسه با گروه کنترل کاهش می دهد (p<0.001). بعلاوه تجویز خوراکی دانه بنگدانه موجب کاهش معنیدار درد مزمن ناشی از آزمون فرمالین در مقایسه با گروه کنترل می شود (p<0.001).

    نتیجه گیری: نتایج این تحقیق نشان می دهد که تزریق عصاره بنگدانه با دوزهای اعمال شده، روی درد حاد و مزمن ناشی از فرمالین اثر ضد دردی معنی دار دارد. بعلاوه تجویز خوراکی آن فقط روی درد مزمن ناشی از فرمالین موثر است. این می تواند به دلیل تفاوت مکانیسم اثر تزریقی و خوراکی بنگدانه در درد حاد باشد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها