• شبیه سازی مونت کارلوی طیف انرژی، پخش زاویه ای و توزیع شار شعاعی باریکه فوتونی یک شتاب دهنده پزشکی با استفاده از کد mcnp4c

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1387/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1387/01/01
    • تعداد بازدید: 809
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    سابقه و هدف: تحقیقات پیشین نشان داده اند که روش مونت کارلو جهت ترابرد باریکه های فوتونی در شتاب دهنده های پزشکی روش مناسبی می باشد. باریکه های شبیه سازی شده را می توان جهت اندازه گیری توزیع دز در فانتوم و بدن بیماران استفاده کرد. شناخت توزیع های زاویه ای، انرژی و شعاعی مهم ترین اطلاعات باریکه فوتونی بوده و می تواند جهت کاربرد کلینیکی روش های شبیه سازی مورد استفاده قرار گیرد. اطلاعات فاز - فضا شتاب دهنده elekta sl75.25 در کد mcnp4c شبیه سازی شد. شبیه سازی در این کد به دلیل الگوریتم ها و مدل های فیزیکی متفاوت از کد egs4 نیاز به بررسی دارد. در این تحقیق ضمن ارائه مراحل شبیه سازی کامل ساختار سر شتاب دهنده elekta sl75.25 در کد mcnp4c، اطلاعات فاز- فضا در چهار سطح عمود بر محور مرکزی تهیه شد.

     مواد و روش ها: ابتدا هندسه سر شتاب دهنده شبیه سازی و از درستی آن اطمینان حاصل شد. انرژی متوسط و توزیع شدت شعاعی باریکه الکترونی از طریق مقایسه مقادیر اندازه گیری و شبیه سازی شده منحنی درصد دز عمقی و پروفایل دز تعیین گردید. چهار سطح ثبت در فاصله 0.1 سانتی متر در زیر هدف، کولیماتور اولیه، فیلتر پهن کننده و کولیماتور ثانویه به صورت دوایر هم مرکز با شعاع اولیه 0.1 سانتی متر و گام های 0.1 سانتی متر تا شعاع 3.5 سانتی متر شبیه سازی شد و پس از شبیه سازی اشعه ترمزی و ترابرد شار پرتوی، اطلاعات مربوط به توزیع های انرژی، زاویه ای و شعاعی باریکه تهیه شد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها