• استفاده از شاخص ضریب تغییرات برای ارزیابی و مقایسه دقت اندازه گیری میکروپیپت های آزمایشگاهی بر اساس استانداردهای iso 8655 ,clsi ep5

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1387/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1387/01/01
    • تعداد بازدید: 602
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    سابقه و هدف: در آزمایشگاه های تشخیص طبی، ارزیابی دقت میکروپیپت در انتقال حجم های کوچک مایع، اهمیت زیادی دارد. اگر حجم مایع انتقالی توسط میکروپیپت دقیق نباشد، نتایج آزمایش دقت لازم را نخواهد داشت و در نتیجه، پزشک معالج در تشخیص و کنترل بیماری با مشکل مواجه خواهد شد. در استاندارد معتبر clsi ep5 با استفاده از ضریب تغییرات، روشی برای تعیین و ارزیابی دقت عملکرد میکروپیپت ارائه شده است. در متون تخصصی آماری نیز روش های دیگری برای برآورد و آزمون فرض یه ضریب تغییرات ذکر شده که می تواند برای ارزیابی دقت میکروپیپت، مورد استفاده قرار گیرد. هدف اصلی این پژوهش بررسی و ارزیابی دقت دو نوع میکروپیپت موجود در آزمایشگاه های تشخیص طبی است، که آن ها را با a ,b نشان داده و با مقدار مرجع استاندارد iso 8655 مقایسه کرده ایم.

    مواد و روش ها: در این تحقیق از داده های مربوط به آزمایش ارزیابی دقت میکروپیپت های آزمایشگاهی استفاده شد. جرم آب مقطر استخراج شده توسط این میکروپیپت ها با استفاده از روش توزین با ترازوی دقیق prazisa ساخت سوییس مدل sma-fr 262 که وزن 50 گرم را با دقت 10-5 گرم اندازه گیری می کند، تعیین گردید. محیط اجرای آزمایش، یک آزمایشگاه اندازه شناسی مورد تایید موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران، و شرایط استاندارد آزمایشگاهی توسط تکنسین واحدی در ابتدای ساعت کاری و بعد به فاصله 2 ساعت مجدداً نمونه گیری انجام شده است. در کل 40 اجرای اندازه گیری در 28 روز کاری با 10 بار تکرار برای هر نوع میکروپیپت در هر اجرا انجام گرفته است. در این تحقیق از روش های آماری مربوط به برآورد و آزمون فرضیه درباره ضریب تغییرات استفاده گردید.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها