• بررسی تمیز بینایی کلامی و حافظه بینایی کلامی در کودکان 5 ساله شهر سمنان سال 1385

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1387/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1387/01/01
    • تعداد بازدید: 613
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    سابقه و هدف: کسب مهارت خواندن و نوشتن به عنوان موثرترین دستاورد بشری مستلزم وجود سطوح معینی از مهارت های ادراکی، حرکتی، حافظه (بینایی و شنیداری) و هوش می باشد. تمیز و حافظه بینایی به خصوص از آنجا که محرک های بینایی شکل کلامی می یابند نقش مهمی در فراگیری خواندن ایفا می کنند. پژوهش حاضر به بررسی برخی از توانایی های کودکان پنج ساله درسطوحی از مهارت های بینایی (تمیز بینایی و حافظه کوتاه مدت بینایی – کلامی) می پردازد که بیش ترین ارتباط را با رشد گفتار و زبان نوشتاری دارند. هدف از این تحقیق تعیین میانگین و فاصله اطمینان 95 % توانایی کودکان طبیعی (پنج ساله)در هر یک از زمینه های رشدی فوق می باشد تا بتوان شاخص رشد مهم ترین مهارت های بینایی شالوده زبان نوشتاری را تعیین نمود. هم چنین تدوین یک آزمون غربالگری برای تشخیص، آموزش و درمان مهارت های بینایی – کلامی هنجار از ناهنجار است.

    مواد و روش ها: این مطالعه توصیفی و مقطعی است. تمام آمادگی های وابسته به بهزیستی و آموزش و پرورش شهر سمنان مورد بررسی قرار گرفتند (کل جامعه آماری 2256 ) و یک پنجم کودکان واجد شرایط (داشتن بینایی و شنوایی سالم، تکلم به زبان فارسی یا سمنانی و نداشتن مشکلات گفتاری و زبانی) به طور تصادفی انتخاب شدند. آزمون مهارت های بینایی کودکان بر روی این عده انجام شد. یافته ها: درکودکان 5 ساله فارسی زبان شهر سمنان میانگین ظرفیت حافظه بینایی- کلامی 3.25 میانگین تمیز بینایی طرح 2.12 و میانگین تمیز بینایی حروف 1.62 است. در کودکان 5 سال تا 5 سال و 6 ماه میانگین حافظه کوتاه مدت بینایی 3.24، میانگین تمیز بینایی طرح 2.2 و میانگین تمیز بینایی 1.65 است. در کودکان 5 سال و 6 ماه تا 6 سال میانگین حافظه کوتاه مدت بینایی 3.27، میانگین تمیز بینایی طرح 1.93 و میانگین تمیز بینایی حروف 1.54 است.

    نتیجه گیری: توانایی تمیز بینایی طرح در کودکان مورد بررسی بهتر از توانایی تمیز بینایی حرف می باشد. توانایی کودکان برحسب اینکه در نیمه اول یا دوم 5 سالگی باشند در کل آزمون ها مشابه است به جز آزمون تمیز بینایی طرح که متولدین نیمسال اول توانایی بهتری نسبت به متولدین نیمسال دوم نشان دادند. در همه آزمون ها هر دو جنس توانایی های مشابهی نشان دادند .

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها