• بررسی تأثیر برنامه مدون غذایی بر دریافت ویتامین a و آهن دانش آموزان

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1387/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1387/01/01
    • تعداد بازدید: 671
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    سابقه و هدف: تغذیه از مهم ترین عوامل سلامتی و بیماری در کودکان و نوجوانان است. پژوهش حاضر به روش طرح آزمایشی به صورت پس آزمون با گروه کنترل، به منظور تعیین تأثیر برنامه مدون غذایی بر دریافت ویتامین a و آهن دانش آموزان صورت گرفته است.

    مواد و روش ها: نمونه ها 120 دانش آموز 15-11 ساله پسر و خانواده های آن ها می باشند که به صورت تصادفی از مدارس راهنمایی عجب شیر انتخاب و در دو گروه شاهد و آزمون قرار گرفتند. تاریخچه غذایی خانواده ها قبل از مداخله و میانگین مصرف مواد مغذی توسط دانش آموزان قبل و بعد از اجرای برنامه مدون غذایی به وسیله پرسش نامه یادداشت و یاد آمد 24 ساعته در سه روز متوالی ارزیابی شد. و با استفاده از جداول ترکیبات غذایی مواد مغزی آن ها

    محاسبه می شد و از نرافزار کوادر پرونچ که قابلیت انجام محاسبات را داراست کمک گرفته شد. به لحاظ مشخص شدن اثر مداخله بر میزان دریافت مواد مصرفی، متغیرهای مداخله گر در هر دو گروه از نظر سن، تحصیلات والدین، شغل، میزان درآمد، نوع واحد مسکونی و... همسان سازی شدند. برنامه مدون غذایی نیز با توجه به یافته های بررسی پیشینه غذایی، جزوه آموزش تغذیه ای در مورد نقش ویتامین a و آهن در رشد و سلامت بدن، منابع غذایی حاوی ویتامین a و آهن، ...... و ارائه هفت برنامه غذایی روزانه با توجه به طبقه اقتصادی اجتماعی خانواده ها (مجموعا 21 برنامه غذایی روزانه برای سه طبقه تعیین شده) برای گروه آزمون ارائه و به مدت یک ماه پیگیری شد و سپس مجدداً پرسش نامه یادداشت و یاد آمد 24 ساعته در سه روز متوالی در دو گروه ارزیابی و نتایج مقایسه شد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین ژورنال ها