• بررسی ارتباط بین عفونت باهلیکوباکترپیلوری و سقط خودبه خودی اول

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1387/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1387/01/01
    • تعداد بازدید: 555
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    سابقه و هدف: سقط خود به خودی شایع ترین عارضه حاملگی می باشد. فاکتورهای متعددی در روند سقط مطرح شده که تعدادی از آن ها به اثبات رسیده است. هم چنین تلاش برای یافتن عوامل مسبب جدید ادامه دارد. از جمله عوامل مطرح در سقط خود به خودی عفونت های مزمن می باشد. در مطالعه حاضر ارتباط عفونت با هلیکوباکترپیلوری (hp) با سقط خود به خودی اول مورد بررسی قرار گرفته است.

    مواد و روش ها: در این مطالعه 70 نفر از خانم های با سقط خود به خودی اول و 67 نفر از زنان با زایمان طبیعی در محدوده سنی 29-20 سال در شهر سمنان در سال 1384 مورد بررسی قرار گرفتن دو برگه مربوط به اطلاعات بیمار با مصاحبه با بیمار تکمیل گردید. سپس 5 سی سی خون از بیماران گرفته و جهت بررسی تیتر igg اختصاصی هلیکوباکترپیلوری به روش elisa به آزمایشگاه ارسال شد. با استفاده از آزمون من ویتنی و هم چنین با محاسبه نسبت شانس (odds ratio=or) و فاصله اطمینان مربوطه، تحلیل داده ها در سطح معنی داری 5 درصد انجام شد.

    یافته ها: میانگین سنی (انحراف معیار) افراد با سقط خود به خودی 2.6±23.0  و افراد گروه شاهد 2.7±23.8 بوده است. توزیع سنی دو گروه تفاوت معنی دار نداشت 45.7 .(p=0.076) درصد از خانم های با سقط خود به خودی اول و 25.4 درصد گروه شاهد، مبتلا به hp بودند. ارتباط معنی داری بین سقط خود به خودی و ابتلا به عفونت hp دیده شد (or=2.48 %95 ci:1.13-5.46 ,p=0.013)

    نتیجه گیری: این مطالعه همراهی سابقه عفونت hp با سقط خود به خودی را نشان می دهد. رابطه علت و معلولی بین این دو، نیاز به مطالعات وسیع تری دارد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها