• بررسی اثر محافظتی عصاره ی زردچوبه (curcuma longa) در مسمومیت کبدی حاد ناشی از استامینوفن در موش آزمایشگاهی

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1390/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1390/01/01
    • تعداد بازدید: 862
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    زمینه و هدف: استامینوفن یک داروی متداول ضد درد و ضد تب است، که در دوزهای بالا منجر به نکروز کبدی و کلیوی در انسان و حیوان می گردد. آسیب کبدی ناشی از استامینوفن وابسته به فعالیت آنزیم های p-450 سیتوکروم است، که به صورت نکروز مرکز لوبولی تظاهر پیدا می کند. در تحقیق حاضر اثر محافظت کبدی عصاره ی زردچوبه مورد بررسی قرار گرفته است. کورکومین ترکیب فعال بیولوژیکی زردچوبه است که دارای خواص آنتی اکسیدان و سم زدایی می باشد.

    روش بررسی: 58 موش نر با نژادnmri  به طور تصادفی به 7 گروه تقسیم شدند. پس از یک شب گرسنگی، به گروه اول 700 (a) میلی گرم بر کیلوگرم استامینوفن، به گروه دوم 1000 (b) میلی گرم بر کیلوگرمم عصاره ی زردچوبه و به گروه سوم (c) سرم فیزیولوژی به طور خوراکی داده شد. به گروه های آزمایش، استامینوفن و عصاره ی زردچوبه با مقادیر 200، 400، 800 و 1000 میلی گرم بر کیلوگرم به صورت هم زمان داده شد. پس از 24 ساعت جهت انجام آزمایش های بیوشیمیایی، نمونه ی خون از شریان ژوگولار گرفته شد و کبد برای بررسی هیستوپاتولوژیک در فرمالین 10 درصد قرار داده شد.

    یافته ها: سطح سرمی ترانس آمینازهای کبدی (ast ,alt) در گروه های دریافت کننده ی زردچوبه در مقایسه با گروه کنترل مثبت، کاهش قابل ملاحظه ای داشته و اختلاف بین آنها معنی دار بود (p<0.05). از نظر مطالعات هیستوپاتولوژی، متناسب با افزایش میزان دریافت زردچوبه نکروز کبدی کاهش داد.

    نتیجه گیری: با توجه به نتایج تحقیق حاضر عصاره ی زردچوبه در بهبود مسمومیت حاد کبدی ناشی از استامینوفن و موثر بوده و به کارگیری آن توصیه می شود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم