• بررسی اپیدمیولوژیکی و تعیین عوامل موثر در الگوی انتقال کریپتوسپوریدیوم

    نویسندگان :
    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1390/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1390/01/01
    • تعداد بازدید: 703
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    کریپتوسپوریدیوم (cryptosporidium) یک انگل داخل سلولی-خارج سیتوپلاسمی (intracellular-extracytoplasmic) است که طیف وسیعی از جانداران مهره دار را مبتلا می سازد و از دهه گذشته بعنوان یک آنتروپاتوژن مهم در انسان شناخته شده است. کریپتوسپوریدیوز در انسان عمدتا به دو شکل دیده می شود:

    1- فرم اسهالی کوتاه مدت و یا خود محدود شونده، این شکل بیماری در افراد با ایمنی فعال و سالم به ویژه در کودکان خردسال دیده می شود.

    2- شکل اسهالی مزمن با خطر مرگ در افراد با نقص سیستم ایمنی.

    راه های مختلفی برای انتقال این انگل از جمله انتقال از حیوان به انسان، شخص به شخص، آب آشامیدنی و موادغذایی ذکر شده است. لذا بمنظور بررسی اپیدمیولوژی بیماری و مطالعه تاثیر فاکتورهای بهداشتی در الگوی انتقال کریپتوسپوریدیوم، مطالعه ای روی کودکان زیر 12 سال شهرستان خدابنده (زنجان) در سال 1372 انجام گرفت. در طی این بررسی 1000 نمونه مدفوع جهت جستجوی اووسیست (oocyst) کریپتوسپوریدیوم با روی رنگ آمیزی ذیل-نلسن اصلاح شده (modified ziehl-neelsen) مورد آزمایش قرار گرفتند. از مجموع 1000 کودک نمونه برداری شده 26 نفر (2.6 درصد) از نظر وجود اووسیست مثبت بودند که نتایج حاصل از این تحقیق به تفصیل مورد بحث قرار گرفته است.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم