• میزان علل حاملگی ناخواسته در 500 زن باردار مراجعه کننده به بیمارستان های شهر زنجان طی سال 1379

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1390/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1390/01/01
    • تعداد بازدید: 501
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    سابقه و هدف: حاملگی های ناخواسته یکی از علل بزرگ افزایش جمعیت کنونی جهان است و این پدیده اثرات بسیار بدی بر روی مادر، خانواده و اجتماع دارد. شیوع حاملگی های ناخواسته در کشورهای مختلف متفاوت است. از آنجایی که میزان حاملگی های ناخواسته بعنوان یک شاخص سلامتی مورد استفاده قرار می گیرد. بنابراین، پژوهش کنونی با هدف تعیین میزان شیوع و علل حاملگی های ناخواسته در شهر زنجان انجام گرفت.

    مواد و روش ها: به منظور انجام این پژوهش توصیفی (مقطعی) 500 مادر حامله در 2 بیمارستان زنان و زایمان شهر از طریق سرشماری مورد بررسی قرار گرفتند. پرسشنامه مبتنی بر هدف تهیه و از طریق مصاحبه حضوری تکمیل شد. میزان حاملگی ناخواسته بر اساس حاملگی در حین استفاده از روش های پیشگیری از بارداری (حاملگی ناخواسته حقیقی) و حاملگی بدون استفاده از روش های پیشگیری از بارداری (حاملگی ناخواسته کاذب) تعیین گردید و ارتباط برخی از متغیرها نظیر سن، سواد، سن ازدواج، مدت ازدواج، تعداد فرزاندان و محل سکونت و ... با بارداری ناخواسته از طریق آزمون های آماری مورد بررسی قرار گرفتند.

    یافته ها: شیوع حاملگی ناخواسته 28 درصد است که 40.3 درصد آن حاملگی ناخواسته حقیقی و 59.7 درصد حاملگی ناخواسته کاذب بود. هر چه سن ازدواج پایین تر باشد، میزان حاملگی ناخواسته زیادتر است. هر چه سن مادر بالاتر می رود، ناخواسته بودن افزایش می یابد. شانس حاملگی ناخواسته در خانواده هایی که فرزند بیشتر دارند بیشتر است. در صورت داشتن حاملگی ناخواسته قبلی، شانس حاملگی ناخواسته بیشتر می گردد. بیشترین میزان حاملگی ناخواسته در مادران بی سواد دیده می شود.

    نتیجه گیری و توصیه ها: نقش عدم استفاده از راه های پیشگیری از بارداری در بروز حاملگی ناخواسته، بارزترین ضریب شکست روش های پیشگیری از بارداری است. پیشنهاد می شود که سن ازدواج برای دختران بیش از 20 سال باشد، استفاده از روش های ضدبارداری بیشتر تشویق گردیده و نحوه استفاده صحیح از آنها به طور مرتب آموزش داده شود. 

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها