• بررسی میزان آگاهی از روش های پیش گیری از بارداری در جمعیت در حال ازدواج شهر زنجان، 1378

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1390/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1390/01/01
    • تعداد بازدید: 546
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    زمینه تحقیق: جمعیت رو به افزایش جهان و افزایش بی رویه آن در کشورهای در حال توسعه لزوم مبارزه با رشد جمعیت را آشکار می سازد و تنها در اختیار گذاشتن وسایل پیشگیری از بارداری برای این امر کافی نیست و آموزش عمومی بایستی مدنظر باشد.

    روش تحقیق: این بررسی توصیفی-مقطعی بر روی یک هزار نامزد ازدواج استان زنجان در سال 1378 بمنظور تعیین میزان آشنائی آنها با روش های ضد بارداری انجام گرفته است.

    نتایج تحقیق: بیشترین گروه سنی افراد مذکر 25-20 سال و مونث زیر 20 سال بودند. بیش از 2/3 زوجین شهرنشین بودند. در مجموع 67.4% جامعه آماری با یک یا چند راه پیشگیری از بارداری آشنا بودند که بیشترین آشنایی با قرص خوراکی (58.9%) بود، قرص خوراکی بنظر آنها بهترین روش پیشگیری از بارداری (34.3%) نیز بشمار می رفت. مراکز بهداشتی و درمانی با 19.9% بیشترین سهم اطلاع رسانی را دارا بودند. در این بررسی 73.4% جمعیت لزوم به آموزش را ذکر نمودند. 73.2% نامزدها تمایل به بارداری بلافاصله را ندارند ولی گروه مذکر تمایل بیشتری به داشتن فرزند بلافاصله بعد از ازدواج را نسبت به گروه مونث داشتند (p=0.007).

    استنتاج: پیشنهاد می گردد نامزدهای ازدواج، آموزش بیشتری در مورد روش های جلوگیری از بارداری بگیرند. برای دختران این آموزش در سنین پائین تر شروع شود و به پسران در مورد استفاده بیشتر از راه های پیشگیری از بارداری تاکید شود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها