• تماس شغلی با بنزن و عوارض هماتولوژیک ناشی از آن

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1390/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1390/01/01
    • تعداد بازدید: 906
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    مقدمه: مطالعات مختلف حاکی از اثرات میلوتوکسیک و لوکوموژنیک بنزن بر روی انسان است. به منظور ارزیابی میزان بخارات در هوای محیط کار و بررسی عوارض هماتولوژیک آن بر افراد در معرض تماس، مطالعه حاضر بر روی افراد شاغل در یکی از کارخانه های تولید بنزن اصفهان صورت پذیرفت.

    مواد و روش ها: در این مطالعه مورد-شاهدی (case-control) تعداد چهل نفر از کارگران در معرض بنزن و چهل نفر از شاغلان بدون مواجهه (گروه شاهد) که از نظر سن و جنس یکسان بودند، انتخاب گردیدند. نمونه برداری از هوای محل کار بر اساس توصیه های انستیتو ملی بهداشت و ایمنی شغلی آمریکا (niosh) انجام گرفت و تجزیه و نمونه های بنزن در هوا توسط دستگاه گاز کروماتوگرافی صورت پذیرفت. در نمونه خون وریدی کلیه افراد شمارش کامل سلولی (cbc) و سایر شاخص ها، مورد بررسی قرار گرفت. لام خون محیطی تهیه و فعالیت فسفاتاز قلیایی لکوسیتی(lap)  و عملکرد نوتروفیل ها مورد ارزیابی قرار گرفت.

    یافته ها: غلظت بنزن هوای محیط کار در بعضی از محل های کار افراد در معرض 3.99 پی پی ام بود که بیش از استاندارد جهانی (یک پی پی ام) می باشد. فراسنج های غیر هماتولوژیک نظیر سن، سابقه کار و اعتیاد به سیگار اختلاف معنی داری بین دو گروه مورد و شاهد نشان نداد. فراسنج های هماتولوژیک در دو گروه شاهد و مورد اختلاف معنی داری نداشتند. میانگین هماتوکریت (hct)، فعالیت فسفاتاز قلیایی لکوسیتی (lap) و درصد احیای نیتروبلوتترازولیوم (nbt) توسط نوتروفیل ها در کارکنان گروه مورد به طور معنی داری بیش از مقدار آن در گروه شاهد بود (p<001 ,p<0.05).

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها