• پروتئوس میرابیلیس و رابطه آن با تشکیل سنگ های عفونی ادراری

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1390/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1390/01/01
    • تعداد بازدید: 1362
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    سابقه و هدف: با توجه به شیوع سنگ های عفونی ادراری و گزارش های گوناگون از شیوع پروتئوس میرابیلیس به عنوان یک باکتری اوره آز مثبت در این بیماران و عدم اطلاع از وضعیت آن در کشور، به منظور تعیین شیوع پروتئوس میرابیلیس و رابطه آن با تشکیل سنگ های عفونی ادراری، این تحقیق بر روی مراجعین بخش های اورولوژی دانشگاه های علوم پزشکی تهران و زاهدان طی سال های 79-1378 صورت پذیرفت.

    مواد و روش ها: تحقیق به روش مورد-شاهدی (case-control) انجام گرفت. 300 فرد مبتلا به سنگ های ادراری به عنوان گروه مورد و 300 فرد سالم به عنوان گروه شاهد مورد بررسی قرار گرفتند. گروه های به لحاظ سن، جنس و مراجعه به یک بیمارستان مشابه سازی شدند. نمونه ادرار گروه ها به روش میداستریم تهیه و در محیط مک کانکی کشت و میزان ph ادرار نیز اندازه گیری گردید. شیوع پروتئوس میرابیلیس در نمونه ها و ارتباط آن با بروز سنگ های عفونی ادرار و میزان ph، تعیین و مورد قضاوت آماری قرار گرفت و odd’s ratio در آن تعیین گردید.

    یافته ها: در 600 نمونه مورد بررسی، پروتئوس میرابیلیس در 14 درصد گروه مورد و 3.3 درصد افراد سالم مشاهده گردید (p<0.0001). بیماران گروه مورد 4.7 برابر بیشتر از گروه شاهد در مواجهه با پروتئوس میرابیلیس بوده و نوع ph قلیایی ادرار در گروه مورد 3 برابر گروه شاهد بود.

    نتیجه گیری و توصیه ها: پروتئوس میرابیلیس با افزایش ph ادرار می تواند در ایجاد زمینه مساعد برای تشکیل سنگ های عفونی ادرار نقش داشته باشد. انجام یک مطالعه تحلیلی هم گروهی و یا تجربی برای کاهش مشکل توصیه می شود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها