• عوامل مرتبط با اقدام به ترک اعتیاد در مراجعه کنندگان به کلینیک ترک اعتیاد بهزیستی بجنورد طی سال های 80-1379

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1390/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1390/01/01
    • تعداد بازدید: 658
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    سابقه و هدف: گسترش اعتیاد در میان اقشار مختلف جامعه، منجر به تاسیس درمانگاه های ترک اعتیاد در 28 استان کشور در سال 1378 گردید. با توجه به اهمیت شناخت علل اقدام به ترک اعتیاد و در نتیجه ارتقای عملکرد این درمانگاه ها و افزایش مراجعه به آنها، مطالعه حاضر در سال های 80-1379 با هدف تعیین عوامل مرتبط با اقدام به ترک اعتیاد انجام گرفت.

    مواد و روش ها: تحقیق به روش توصیفی-تحلیلی، بر روی کلیه نمونه هایی صورت پذیرفت که به صورت داوطلبانه به کلینیک مراجعه می کردند. عوامل مرتبط در چهار قلمرو خانوادگی، اقتصادی، اجتماعی و فردی بوده و نیز نوع ماده مصرفی، مدت اعتبار و ... بررسی و ثبت گردید. پرسشنامه به روش اعتبار محتوایی سنجش شد و مورد قضاوت آماری قرار گرفت.

    یافته ها: 32 نفر معتاد بررسی شدند که 59 درصد مرد و در سنین 9.3±37 سال بودند. 37.5 درصد افراد سابقه اعتیاد در خانواده داشتند. سن شروع اعتیاد 7.7±20 سال و مدت اعتیاد 9.9±17 سال بود. 2/3 آنها معتاد به تریاک بوده و در 78% موارد مشوق برای ترک اعتیاد "دیگران" بودند. هزینه اعتیاد ماهیانه آنها، 1/5 درآمر ماهیانه بود و مهم ترین عوامل برای اقدام به ترک اعتیاد، ترس از آبروریزی، از دست دادن شغل و کشیده شدن به کارهای خلاف قانون بود. طول مدت اعتیاد یا طول مدت اقدام به ترک اعتیاد در افراد دارای سابقه اعتیاد در خانواده، به طور معنی داری نسبت به سایرین بیشتر بود.

    نتیجه گیری و توصیه ها: زمینه های اجتماعی مهم ترین عوامل مرتبط با اقدام به ترک اعتیاد هستند. انجام یک تحقیق تجربی برای تعیین تاثیر تقویت زمینه های مذکور در ترک اعتیاد پیشنهاد می شود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها