• مقایسه اثر ویتامین b6 و ویتامین e بر علایم سندرم پیش از قاعدگی

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1390/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1390/01/01
    • تعداد بازدید: 873
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    سابقه و هدف: با توجه به شیوع سندرم پیش از قاعدگی (pms) و عوارض شناخته شده فردی و اجتماعی آن و گزارش هایی که در مورد موفقیت و عدم موفقیت ویتامین های e ,b6 به طور مجزا وجود داشت و به منظور مقایسه تاثیر ویتامین های b6 ,e و گروه دارونما، این تحقیق روی دانشجویان خوابگاه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی طی سال 1379 انجام گرفت.

    مواد و روش ها: تحقیق به روش کارآزمایی بالینی بر روی 93 بیمار مبتلا به pms صورت پذیرفت. تشخیص pms بر اساس سی علامت شکایت های استاندارد آن بود. بیماران به طور تصادفی در سه گروه e ,b6 و دارونما قرار گرفتند و ویتامین e ,b6 و دارونما به مدت 2 ماه برای آنان تجویز گردید. تغییر وضعیت pms نسبت به قبل از درمان در داخل هر گروه با آزمون mcnemar و بین گروه های با آزمون x2 مورد قضاوت آماری قرار گرفت.

    یافته ها: تحقیق بر روی 93 نفر انجام گرفت. گروه ها از نظر عوامل موثر بر pms مشابه بودند. قبل از درمان، موارد متوسط و شدید pms در گروه دارونما 29 درصد، در گروه ویتامین 54.8 b6 درصد و گروه ویتامین 54.8 e درصد بود (p<0.05). بعد از درمان وضعیت متوسط و شدید در گروه دارونما به میزان 16.1 درصد (ns) و در گروه های b6 به میزان 35.5 درصد (p<0.05) و در گروه ویتامین e به 38.7 درصد کاهش یافت (p<0.07). ویتامین e موجب بهبودی علایم روحی pms شد (p<0.01). ویتامین b6 موجب بهبودی نسبی علایم جسمی pms گردید اما تفاوت بین سه گروه به لحاظ آماری معنی دار نبود (p<0.07).

    نتیجه گیری و توصیه ها: ویتامین e ,b6 موجب کاهش علائم در pms می شود. انجام یک تحقیق برای مقایسه تاثیر ویتامین e ,b6 بر روی علایم جسمانی و روانی به طور مجزا را توصیه می نماییم.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها