• تاثیر آموزش دانشجو محوری بر یادگیری، ماندگاری ذهنی و علاقمندی از دیدگاه دانشجویان پرستاری ترم 4 دانشکده پرستاری و مامایی زنجان در سال 1380

    نویسندگان :
    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1390/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1390/01/01
    • تعداد بازدید: 800
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    سابقه و هدف: با توجه به اهمیت یادگیری، ماندگاری ذهنی مطالب و میزان علاقمندی، رغبت به کلاس، استفاده از منابع مختلف و عدم اطلاع از تاثیر روش دانشجو محوری در فرآیند یادگیری از دیدگاه دانشجویان و به منظور تعیین تاثیر روش دانشجو محوری نسبت به روش متعارف آموزش، این تحقیق بر روی دانشجویان پرستاری ترم 4 زنجان در سال 1380 انجام گرفت.

    مواد و روش ها: تحقیق به روش نیمه تجربی بر روی دانشجویان پرستاری ترم 4 صورت پذیرفت. طرح درس مکتوب در اولین جلسه برای دانشجویان ارایه و در پایان هر جلسه، موضوع یا موضوعات درس آینده با ذکر منابع معرفی گردید و هر جلسه موضوع بر اساس دانشجو محوری مورد بحث و بررسی قرار می گرفت. تاثیر آموزش را بر دیدگاه دانشجویان بر مبنای میزان یادگیری، ماندگاری ذهنی، رغب و مراجعه به کتابخانه و مقایسه این روش نسبت به روش های قبلی تعیین گردید.

    یافته ها: تحقیق بر روی 24 دانشجوی پرستاری دارای واحد پرستاری قلب و عروق که 79 درصد آنها دختر بودند، به عمل آمد. 62.5 درصد دانشجویان تاثیر این روش را بر یادگیری نسبت به روش سنتی بهتر ارزیابی نمودند. نظر 75 درصد دانشجویان این بود که این روش ماندگاری ذهنی بیشتری دارد. 66 درصد رغبت به کلاس و جذابیت 96 درصد دانشجویان میزان بحث و گفتگوی کلاسی و 58 درصد مراجعه به کتابخانه و استفاده از کتب را بهتر از روش متعارف ارزیابی نمودند.

    نتیجه گیری و توصیه ها: از دیدگاه دانشجویان روش آموزش دانشجو محوری (مشارکتی)، از نظر میزان یادگیری و ماندگاری ذهنی و ایجاد علاقمندی بهتر و مناسب تر است. انجام یک تحقیق کامل تجربی با مقایسه 2 روش و نیز ارزیابی با سنجش میزان یادگیری و یاد داری را توصیه می نماید.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها