• مقاومت دارویی e.coli جدا شده از عفونت های ادراری در زاهدان طی سال های، 80-1379

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1390/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1390/01/01
    • تعداد بازدید: 546
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    سابقه و هدف: عفونت های ادراری پس از عفونت های تنفسی از شایع ترین بیماری ها می باشند. تنها راه درمان عفونت های ادراری تجویز آنتی بیوتیک مناسب است. از این رو، با توجه به افزایش مقاومت دارویی در بین میکروارگانیسم ها، این پژوهش به منظور تعیین مقاومت دارویی سویه های جدا شده e.coli نسبت به آنتی بیوتیک های رایج در درمان آن، در دانشگاه علوم پزشکی زاهدان انجام گرفت.

    مواد و روش ها: در این مطالعه توصیفی که نمونه گیری آن به روش غیرتصادفی بود، آزمایش حساسیت ضد میکروبی به روش دیسک دیفوزیون kirby-bauer بر روی 492 نمونه e.coli به عمل آمد که از ادرار بیماران مبتلا به عفونت ادراری (به روش میداستریم) جدا شده بود. آزمایش حساسیت ضد میکروبی در برابر آنتی بیوتیک های آمپی سیلین، کوتریموکسازول، جنتامایسین، نیتروفورانتویین، سیپروفلوکساسین، سفتریاکسون و نالیدیکسیک اسید صورت پذیرفت.

    یافته ها: بر اساس نتایج، بیشترین مقاومت در برابر آمپی سیلین (91.05 درصد) و کوتریموکسازول (80.48 درصد) و کم ترین مقاومت در برابر سفتریاکسون (2.44 درصد) و سیپروفلوکساسین (9.35 درصد) مشاهده شد.

    نتیجه گیری و توصیه ها: نتایج نشان داد داروهایی که مورد استفاده بیشتری قرار گرفته اند، مقاومت بیشتری در برابر آنها ملاحظه می شود. به منظور جلوگیری از ایجاد و گسترش مقاومت دارویی در برابر داروهای جدید که هنوز مقاومت کمتری در مقابل آنها دیده می شود، توصیه می گردد از مصرف بی رویه، نابه جا و تجویز دارو بدون نتیجه آنتی بیوگرام مگر در شرایط خاص، پرهیز شود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها