• بررسی تغییرات مایع مغزی نحاعی در کودکان بستری در بخش اطفال بیمارستان حضرت ولی عصر (عج) به علت تب و تشنج آتیپیک؛ 79-1378

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1390/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1390/01/01
    • تعداد بازدید: 502
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    مقدمه: با توجه به اینکه تشنج ناشی از تب در کودکان به فراوانی مشاهده می شود و بین اورژانس های اعصاب، شایع ترین مورد را در کودکان تشکیل می دهد، و از طرفی در بسیاری از بیماران عمل پونکسیون لومبر به منظور بررسی سریع مغزی نخاعی انجام می شود، نتایج بررسی مایع مغزی نخاعی در زیر گروهی از بیماران مبتلا به تب و تشنج، یعنی تب و تشنج آتیپیک، مورد مطالعه قرار گرفتند.

    روش مطالعه: در این بررسی پنجاه بیمار، که بدلیل تب و تشنج آتیپیک در بخش اطفال بیمارستان حضرت ولی عصر عج از مهر ماه 1378 لغایت مهر 1379 بستری شده و بنا به ضرورت پونکسیون کمری غیر تروماتیک در آنها انجام گرفته مورد مطالعه قرار گرفته اند. در این بیماران میزان پروتئین، قند، تعداد لوکوسیت ها و شمارش مطلق سلول های پلی مورفونکلئر در مایع مغزی نخاعی مورد آنالیز آزمایشگاهی قرار گرفتند.

    نتایج: از پنجاه بیمار بستری 33 نفر (66%) مذکر و 17 نفر (34%) مونث بودند. 14 نفر (28%) زیر 12 ماه، 21 نفر (42%)، بین 12 تا 18 ماه و 15 نفر (30%) بیش از 18 ماه سن داشتند. در کلیه بیماران، تشنج، ژنرالیزه بوده در 38 بیمار (76%) طول مدت تشنج، بیشتر از پانزده دقیقه بود و در 39 بیمار (78%) حملات مکرر تشنج رخ داده بود. شایع ترین علت تب، عفونت های دستگاه تنفس فوقانی بود (64%). در کل پنجاه مورد، نتایج بررسی مایع مغزی نخاعی از نظر میزان پروتئین، قند و تعداد لوکوسیت و سلول های پلی مورفونوکلئر طبیعی بود و شواهدی به نفع عفونت سیستم عصبی مرکزی (اسمیر و کشت) یافت نشد.

    بحث: با این بررسی می توان گفت که قبل از انجام lp، با سایر آزمایشات، قضاوت بالینی همراه با تامل و مشاهده سیر بالینی، می توان از انجام lp های بی مورد جلوگیری نمود و انجام آن را محدود به شرایطی نمود که در آن شک بالا و منطقی به عفونت های سیستم عصبی مرکزی و وجود دارد. انجام تحقیقات گسترده تر جهت اثبات قطعی توصیه می شود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها