• جداسازی سلول های اندوتلیال بند ناف انسان و طراحی مدل رگ زایی آن در ماتریکس فیبرینی

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1390/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1390/01/01
    • تعداد بازدید: 737
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    زمینه و هدف: آنژیوژنز نقش بسیار مهمی در پدیده های فیزیولوژیک و پاتولوژیک دارد. بررسی و ارزیابی رشد سلول های اندوتلیال و در نهایت تشکیل رگ های جدید در شرایط آزمایشگاه با مشکلات و پیچیدگی های زیادی همراه است. به منظور غلبه بر این مشکل، در این مطالعه با استفاده از سلول های اندوتلیال طبیعی بند ناف انسان یک سیستم رگ زایی قابل کنترل با قابلیت تکرارپذیری بالا در شرایط آزمایشگاه طراحی شد. این مدل برای مطالعه ی پارامترهای متفاوتی که در فرآیند رگ زایی یا مهار آن دخالت دارند، قابل استفاده است.

    روش بررسی: در این مدل از گویچه های پوشیده از سلول های اندوتلیال جدا شده از بند ناف انسان به عنوان منشا سلول های اندوتلیال استفاده شده و ساختمان سه بعدی لازم برای رشد سلول های اندوتلیال و ایجاد رگ توسط ذرات سیتودکس پوشیده از کلاژن و ژل فیبرین تامین گردید.

    یافته ها: در این روش، 10 تا 12 روز بعد از کشت سلول های اندوتلیال بند ناف  انسانی، رشد و مهاجرت سلول ها و در نتیجه تشکیل مویرگ ها در میدان میکروسکوپی به صورت انشعاب هایی از سلول های اندوتلیال منشا، دیده شد.

    نتیجه گیری: به وسیله ی این مدل که مدلی قابل کنترل با تکرارپذیری بالا است، می توان اثر مواد ممانعت کننده و القا کننده ی رگ زایی را مورد بررسی و مطالعه قرار دارد. به عبارت دیگر، این مدل روشی بسیار مناسب جهت غربالگری مواد آنژیوژنیک و آنتی آنژیوژنیک در اختیار قرار می دهد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم