• ارتباط گروه های خونی abo با پیش آگاهی سرطان اولیه پستان

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1390/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1390/01/01
    • تعداد بازدید: 831
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    سابقه و هدف: سرطان پستان از شایع ترین سرطان های زنان است که عوامل متعددی در پیش آگهی آن اهمیت دارد. گروه های خونی abo از جمله عوامل مطرح در این پیش آگهی می باشند که گزارش های متفاوتی از نقش آن در پیش آگهی این بیماری مطرح گردیده است. به منظور تعیین رابطه گروه های خونی abo با پیش آگهی سرطان اولیه پستان، این تحقیق در سه بیمارستان دانشگاهی شهر تهران طی سال های 78-1372 انجام گرفت.

    مواد و روش ها: این تحقیق به روش مورد شاهدی بر روی 200 بیمار در دو گروه 100 تایی شاهد (افراد با سرطان پستان و پیش آگهی خوب) و مورد (افراد با سرطان پستان و پیش آگهی بد) و نیز 1000 نمونه از افراد بدون ابتلا به سرطان به عنوان گروه شاهد دوم صورت پذیرفت. اندازه تومور کمتر از 2.5 سانتی متر، بدون درگیری عقده لنفاوی زیر بغل به عنوان پیش آگهی خوب و اندازه تومور بزرگتر از 2.5 سانتی متر با درگیری حداقل یک عقده لنفاوی زیر بغل به عنوان پیش آگهی بد در نظر گرفته شد. گروه خونی افراد در هر یک از گروه های فوق به روش آگلوتیناسیون مستقیم تعیین گردید. odd’s ratio گروه های خونی در نمونه ها تعیین و فاصله اطمینان آن با احتمال 95 درصد در جامعه برآورد گردید.

    یافته ها: توزیع گروه های خونی در بیماران با سرطان پستان و افراد نرمال تفاوت معنی داری نداشت. با وجود این، افراد نرمال 31 درصد و بیماران مبتلا به سرطان پستان با پیش آگهی بد به میزان 45 درصد در مواجهه با گروه های خونی ab ,b بودند (p<0.005). شانس بروز پیش آگهی بد در افراد بیمار دارای آنتی ژن گروه خونی 1.8 ,b برابر افراد فاقد این آنتی ژن بود و فاصله اطمینان 95 درصد آن در جامعه از حداقل 1.2 تا حداکثر 2.8 برابر برآورد شد.

    نتیجه گیری و توصیه ها: آنتی ژن گروه خونی b با پیش آگهی بد سرطان پستان رابطه دارد و برای تایید آن نیاز به مطالعات آینده نگر همراه با پی گیری می باشد که انجام آن را توصیه می نماید.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها