• تاثیر بکارگیری همزمان آرام سازی و مایع درمانی بر وضعیت تنفسی کارگران نساجی

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1390/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1390/01/01
    • تعداد بازدید: 563
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    سابقه و هدف: با توجه به شیوع اختلالات تنفسی در بین کارگران شاغل صنعت نساجی و لزوم  به کارگیری روش ها و مداخلات مناسب جهت کاهش مشکلات، این مطالعه، به منظور تعیین تاثیر به کارگیری همزمان آرام سازی و مایع درمانی بر وضعیت تنفسی کارگران نساجی انجام گرفت.

    مواد و روش ها: به منظور انجام این مطالعه نیمه تجربی، 35 نفر از کارگران خط تولید یک کارخانه نساجی که دارای مشکل تنفسی بودند، به روش آسان انتخاب و مورد بررسی قرار گرفتند. ابزار جمع آوری اطلاعات شامل پرسش نامه بررسی وضعیت تنفسی، فهرست ارزیابی اجرای روش آرام سازی، ثبت مایعات مصرفی روزانه و نیز دستگاه اسپیرومتری بود. جهت بررسی وضعیت تنفسی از دو معیار علایم غیرطبیعی تنفسی (سرفه، خس خس سینه، تنگی نفس و خلط) و فراسنج های اسپیرومتری fvc ,fev1 استفاده گردید. برنامه آب درمانی و آرام سازی به مدت 21 روز به کار گرفته شد و سپس وضعیت تنفسی کارگران قبل و بعد از مداخله مقایسه گردید.

    یافته ها: نتیجه مطالعه نشان داد، افزایش معنی داری در میزان fvc ,fev1 کارگران (p<0.05) و کاهش معنی دار در میزان شیوع علایم غیرطبیعی تنفسی (سرفه، خس خس سینه، تنگی نفس و خلط) بعد از مداخله نسبت به زمان قبل از آن وجود دارد (p<0.05).

    نتیجه گیری و توصیه ها: با توجه به نتایج حاصل، استفاده همزمان از روش آرام سازی و مایع درمانی برای کاهش علایم تنفسی و نیز بهبود عملکرد تنفسی کارگران موثر می باشد. از این رو، به کارگیری این روش ها برای کاهش مشکلات تنفسی کارگران نساجی پیشنهاد می گردد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها