• اثر آدنین بر ترکیب شیمیایی سرم و اسمولالیته ادراری در موش های نر تازه تولد یافته نژاد sprague-dawly

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1390/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1390/01/01
    • تعداد بازدید: 469
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    سابقه و هدف: نارسایی مزمن کلیوی سبب بروز ناهنجاری های عملکردی متعدد در تنظیم ساختار مایعات بدن، پدیده های متابولیسم و دفع می گردد و سندرم اورمی را ایجاد می کند. با توجه به گزارش هایی که از اختلالات کلیوی مزمن توسط یک رژیم غذایی حاوی آدنین در جانوران وجود دارد، تحقیق حاضر به منظور تعیین اثر آدنین بر فعالیت شیمیایی سرم و اسمولالیته ادراری انجام گرفت.

    مواد و روش ها: در این مطالعه تجربی تزریق ترکیب آدنین از روز دوم تا شانزدم بعد از تولد در نوزادان نر موش های صحرایی نژاد sprague-dawly به صورت داخل صفاقی در دوزهای متفاوتی صورت پذیرفت. میزان تاثیر آدنین با استفاده از اندازه گیری اسمولالیته سرم، اسمولالیته و حجم ادرار، عوامل شیمیایی سرم شامل گلوکز، اوره، کراتینین، سدیم، پتاسیم، همچنین وزن بدن در روزهای متفاوتی تا سن صد و چهل روزگی ارزیابی شد.  

    یافته ها: نتایج تحقیق نشان دادند که آدنین به صورت وابسته به دوز موجب افزایش معنی داری در اسمولالیته سرم، غلظت اوره و کراتینین گردیده، موجب کاهش معنی داری در وزن بدن، اسمولالیته ادرار و حجم ادرار نیز می شود (p<0.001). غلظت گلوکز، سدیم و پتاسیم تغییرات معنی داری را نشان نمی دهد.

    نتیجه گیری و توصیه ها: ماده آدنین در نارسایی کلیوی مزمن موجب عدم تعادل در بیشتر عوامل شیمیایی خون می گردد. انام مطالعات وسیع تر در زمینه تاثیر آدنین کاهش آدنین در رژیم غذایی را بر سیر سندرم اورمی توصیه می نماید. 

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها