• شناسایی مولکولی فسفولیپاز d به عنوان عامل موثر در رشد و بیماری زایی میکروارگانیسم ها

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1390/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1390/01/01
    • تعداد بازدید: 830
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    زمینه و هدف: فسفولیپازهای ترشحی خارج سلولی عموما در هیدرولیز فسفولیپیدهای خارج سلولی و در نتیجه، تهیه ی منابع تغذیه ای کربن، نیتروژن و فسفات برای سلول دخالت داشته ولی فسفولیپازهای درون سلولی در کنترل اعمال متابولیکی سلول موثر بوده و نقش تنظیمی برای فعالیت بیولوژیکی سلول بر عهده دارند. تولید فسفولیپازها در میکروارگانیسم های مختلف بیماری زا و مکانیسم اثر آنها در بیماری زایی این میکروارگانیسم ها اخیرا مورد توجه بسیار گسترده ای قرار گرفته است.

    روش بررسی: در این پژوهش، dna ژنومی کپک آسپرژیلوس فومیگاتوس استخراج گردیده و متعاقب تکثیر قطعه ی مورد نظر با تکنیک pcr دژنراتیو dna ژنومی میکروارگانیسم، قطعه ی استخراج شده به pgemt-easy vector پیوند زده شده و سپس به سلول میزبان (e.coli top 10 f’) جهت انجام مراحل بعدی برای شناسایی توالی ژن فسفولیپاز d منتقل گردید.

    یافته ها: سکوانس نوکلوئیدی ژن pld1 کپک آسپرژیلوس فومیگاتوس به طول 550 نوکلوئید به دست آمد که همسانی بسیار بالایی با توالی نوکلوئیدهای ژن مشابه در سایر میکروارگانیسم ها را نشان می دهد.

    نتیجه گیری: مطالعات مربوط به تعیین سکوانس ژن ها عمدتا با هدف تعیین میزان مشارکت بیان ژن در بیماری زایی میکروارگانیسم؛ تعیین خصوصیات بیوشیمیایی و عملکرد فیزیولوژیک محصول زن برای استنباط اطلاعات پایه جهت ارایه ی شیوه ی مصونیت بخشی، تهیه ی واکسن، دارو با بلوکر برای محصول ژن و استفاده از محصول ژن به عنوان شاخص تشخیص عفونت صورت می گیرد و کلونینگ بخشی از ژن فسفولیپاز d به منظور شناسایی توالی کامل نوکلوئیدهای این ژن برای رسیدن به اهداف فوق موثر خواهد بود. 

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها