• بررسی اثرات تراتوژنیک بنزوات سدیم بر روی جنین موش صحرایی

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1390/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1390/01/01
    • تعداد بازدید: 574
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    سابقه و هدف: بنزوات سدیم یکی از مواد شیمیایی است که جهت جلوگیری از تخمیر به کنسروها، رب گوجه فرنگی و برخی از نوشیدنی ها اضافه می گردد. در این پژوهش اثرات تراتوژنیک دو دوز مختلف بنزوات بر روی جنین موش صحرایی مورد مطالعه قرار گرفته است.

    مواد و روش ها: تحقیق به روش تجربی (experimental) بر روی 15 موش با وزن 350-250 گرم شامل 2 گروه تجربی و یک گروه شاهد انجام گرفت. دوزهای 9.3 و 18.6 میلی مول بر کیلوگرم بنزوات سدیم محلول در سرم فیزیولوژی به صورت داخل صفاقی در روزهای 7، 8 و 9 حاملگی به ترتیب بر روی موش های حامله گروه تجربی 1 و 2 برای گروه شاهد نیز تنها سرم فیزیولوژی تزریق شد. جنین ها در روز 20 حاملگی خارج گردیدند و بلافاصله قد و وزن جنین ها و قطر و وزن جفت آنها اندازه گیری، سپس با استریومیکروسکوپ ظاهر آنها بررسی و برای مطالعات میکروسکوپی از جنین ها مقاطع بافتی تهیه و با رنگ آمیزی هماتوکسیلین ائوزین رنگ آمیزی شدند و شاخص جنین در سه گروه با آزمون آنالیز واریانس مورد قضاوت آماری قرار گرفت.

    یافته ها: نتایج نشان داد که بین وزن و قد جنین و همچنین وزن و قطر جفت در گروه های تجربی نسبت به گروه شاهد کاهش معنی داری وجود دارد (p<0.05) و نیز تعداد جنین های مرده در گروه تجربی 2 نسبت به گروه شاهد افزایش معنی داری دار ولی تغییرات بافتی و مورفولوژیک در جنین ها مشاهده نگردید.

    نتیجه گیری و توصیه ها: بنروات سدیم موجب تغییر در وزن و قد جنین موش صحرایی می گردد. انجام تحقیق در مورد تعیین مقادیر آن در انواع کنسروهای مواد غذایی و رب گوجه فرنگی پیشنهاد می گردد. توصیه می شود زنان باردار از هفته سوم تا پایان ماه دوم بارداری از مواد غذایی حاوی بنزوات سدیم استفاده نکنند.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها