• مقایسه تاثیر پرومتازین و ویتامین b6 بر تهوع و استفراغ حاملگی در زنان باردار بستری شده

    نویسندگان :
    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1390/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1390/01/01
    • تعداد بازدید: 499
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    سابقه و هدف: تهوع و استفراغ یکی از عوارض شایع دوران بارداری است که در 80 درصد موارد حاملگی مشاهده می شود. از آنجا که روش های درمانی مختلفی جهت تخفیف این علایم توصیه می شود، این تحقیق به منظور مقایسه تاثیر پرومتازین و ویتامین b6 بر تخفیف تهوع و استفراغ حاملگی در بیمارستان حکیم هیدجی زنجان طی سال های 78-1377 انجام گرفت.

    مواد و روش ها: تحقیق به روش کارآزمایی بالینی (clinical trial) بر روی 45 نفر زنان باردار 12-6 هفته صورت پذیرفت که به خاطر تهوع و استفراغ همراه کتوز اداری، کاهش وزن 2kg در یک ماه گذشته و عدم پاسخ به درمان سرپایی، بستری شده بودند. زنان باردار بر حسب مراجعه و به طور تصادفی به دو گروه 25 و 20 نفری که از نظر شرایط بارداری یکسان بودند، تقسیم شدند و به ترتیب تحت درمان با یک دوز پرومتازین عضلانی به میزان 50mg و یک دوز ویتامین b6 عضلانی به میزان 100mg قرار گرفتند. بهبود تهوع و استفراغ بر حسب میزان تحمل رژیم غذایی خشک و خارج شدن از ناشتا بودن (npo) در دو گروه با استفاده از آزمون آماری x2 مورد قضاوت قرار گرفت.

    یافته ها: در گروه پرومتازین عضلانی 80 درصد و در گروه ویتامین b6 به میزان 40 درصد بهبودی حاصل شد که از نظر آماری معنی دار بود 40% .(p<0.01) افرادی که بهبودی اولیه با پرومتازین داشتند دچار عود علائم گردیدند ولی پس از حذف این تعداد هنوز هم اثر پرومتازین در کاهش علائم بهتر از ویتامین b6 بود.

    نتیجه گیری و توصیه ها: پرومتازین در بهبود علایم تهوع و استفراغ حاملگی موثرتر از ویتامین b6 عضلانی بود. انجام تحقیقات وسیع تر با در نظر گرفتن عوامل موثر بر تهوع و استفراغ در دوران بارداری توصیه می شود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها